Annonse

Visste du dette om broen fra TV-serien "Broen"?

Øresundsbroen er vel så interessant som Saga Norén.



Mandag kveld var det endelig premiere på den tredje sesongen av suksess-serien "Broen" på NRK. Det betyr at vi kan vente oss flere drap, mange herlige Saga Norén-øyeblikk og ikke minst en rekke bilturer over Øresundsbroen.

Denne artikkelen handler om det sistnevnte: Øresundsbroen - stedet der det hele startet.

Dette er rett og slett en hyllest byggverket som hver uke samler hele Skandinavia foran TV-skjermen:


  1. Nordens lengste bro


    (FOTO: Johan Nilsson / TT / NTB scanpix)

    TV-seriens navn "Broen" stammer altså fra herligheten på bildet over. Broen er en del av Øresundsforbindelsen som binder København og Malmö sammen.

    Strekningen er utrolige 15,9 kilometer lang og inneholder en to-sporet jernbane og en motorvei med fire felt.

    Broen avsluttes halvveis ut i sundet og blir en undersjøisk tunnel på den danske siden.


  2. Åpnet av kongelige fra Sverige og Danmark


    (FOTO: Pierre Mens / TT / NTB scanpix)

    Forbindelsen mellom Danmark og Sverige ble åpnet av dronning Margrethe og kong Carl Gustav 2. juli 2000. Som bildet viser møttes monarkene på grensen mellom de to landene, akkurat på samme sted som liket ble funnet i den første sesongen av TV-serien.

    Etterpå var det folkefest, skuespill og konsert med blant andre Olsen Brothers, skrev Dinside.


  3. Kunstig øy


    (FOTO: Morten Rasmussen / Scanpix Danmark)

    Broen går bare halvveis over Øresund - til en kunstig øy kalt Peberholm. Her kjører bilene og togene ned i en undersjøisk tunnel.

    Peberholm tilhører Danmark og er ikke bosatt av andre enn en liten gjeng harer. Den fire kilometer lange øya ble anlagt til bruk av Øresundforbindelsen, og er bygget av løsmasser gravd opp fra bunden av sundet.

    Navnet Peberholm har naturligvis sammenheng med naboøyen Saltholm.


  4. Navnforvirring


    (FOTO: Svein Nordrum / NTB scanpix)

    "Øresundsbron", som er broens offisielle navn, inneholder skrivefeil sett med både svenske og danske øyne. Det er fordi navnet er en kombinasjon av danske "Øresundsbroen" og svenske «Öresundsbron».

    Men siden strekningen også inneholder en undersjøisk tunnel kalles den også for "Øresundsforbindelsen". Forvirrende? Ja.


  5. Kostnad: 30.000.000.000 danske kroner


    (FOTO: Foto: Johan Nilsson / TT / NTB scanpix)

    Kostnaden på hele prosjektet, inkludert motorvei og jernbanesambandet på land, ble kalkulert til 30.1 milliarder danske kroner i 2000, ifølge Wikipedia.

    Det er forventet at kostnadene vil bli nedbetalt innen 2035. Det vil forøvrig i dag koste deg 425 svenske kroner for en biltur over Øresundforbindelsen. De høye prisene førte til boikott og mange sinte bilister, skrev VG etter åpningen i 2000.


  6.  Fersk trafikkrekord


    (FOTO: Johan Nilsson / TT / NTB scanpix)

    Hele 30.955 motorkjøretøy passerte Øresundsbroen lørdag 18. juli i år. Det er ny rekord, skriver Dfly.no.


  7. 15 minutters tur


    (FOTO: Håkan Jansson / Maskot / NTB scanpix)

    Det er ikke bare bare for Saga Norén og hennes makker å kjøre mellom Malmö og København. Den 15,9 kilometer lange turen tar drøye 15 minutter hvis man holder fartsgrensen, opplyser Malmö.no.

    Saga Noréns lekre Porsche 911 ville trolig brukt vesentlig kortere tid under en utrykning.


  8. To land - to forskjellige togsystemer


    (FOTO: Morten Rasmussen / Scanpix Danmark)

    Det oppsto flere utfordringer da jernbanestrekningen skulle bygges. Blant annet fordi togene kjører på venstre spor i Sverige og høyre i Danmark og fordi de to landene bruker forskjellige elektriske systemer.

    Løsningen ble å endre spor- og signalsystemet på den kunstige øyen Peberholm, skriver Snl.no.


Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder