Annonse

Verstingpris: En av disse vil få stempelet «Årets Gullbarbie»

Ungdommer deler ut pris til den aktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.



Nok en gang skal «Årets Gullbarbie» deles ut til den reklame- eller medieaktøren som får ungdommen til å føle seg verst.

Prisen deles ut av organisasjonen Press, som er Redd Barna sin ungdomsorganisasjon i Norge.

På Press sine nettsider står det at Gullbarbie-konkurransen ble startet i 2010, som en motvekt til reklamepress og ensidige skjønnhetsidealer. Prisen, en gullfarget Barbiedukke, går til den aktøren som er «best på å få ungdom til å føle seg verst», og det er ungdom selv som stemmer frem vinneren.

I år er det Dagbladet, Brun og Blid og Proteinfabrikken som er nominerte til å få den kanskje ikke så gjeve prisen. Utdelingen skjer 4. februar på Litteraturhuset i Oslo.

Saken fortsetter under bildet. 

Kunne ikke laste instagram



 

«De siste 10-15 årene har man sett en utvikling hvor skjønnhetsidealet i reklamer og moteblader stadig skyves mot det uoppnåelige, gjerne gjennom retusjering. Samtidig blir innholdet i reklamen mer og mer seksualisert. Reklame- og mediebransjen er også flinke til å fremme gamle kjønnsroller. Dette er problematisk av mange grunner», skriver Press på sine nettsider.

Dette er aktørene som tidligere har mottatt prisen «Årets Gullbarbie»: 





  1. 2014: Elevkalenderen


    I fjor var det Elevkalenderen som var best på å få ungdom til å føle seg verst, ifølge Press. Det var nærmere 6700 ungdommer som stemte fram skolekalenderen.

    Da Elevkalenderen 2014 ble delt ut, skapte spesielt denne forsiden reaksjoner, hvor en halvnaken modell prydet framsida.

    Dette var også første gang Press fikk møte Gullbarbie-vinneren.


  2. 2013: Russedress


    Selskapet Russedress har også mottatt den tvilsomme æren i prisen «Årets Gullbarbie».

    Deres kataloger på nett med reklame rettet mot de som skal bli russ, har spilt på sex og villige jenter, noe Press ikke synes noe om.

    – Katalogen spiller på sex og villige jenter. Situasjonene kan de unge kjenne seg veldig igjen i, og de er en stor del av deres hverdag. I tillegg bruker de modeller som likner på Ken og Barbie, sa Andrea Sjøvoll NRK.no.


  3. 2012: Victoria's Secret


    I 2012 var det i overkant av 1400 ungdommer som stemte på undertøysgiganten. Victoria’s Secret var nominert for kampanjen «A body for every body», og vant prisen for å være den aktøren som var «best på å få ungdom til å føle seg verst».

    - Navnet på kampanjen blir nesten ironisk når Victoria’s Secret kun bruker syltynne supermodeller til å fronte den. Jeg skjønner godt at ungdom lar seg provosere av dette, sa daværende leder for Press, Andrea Sjøvoll, til Side2.no.

    De andre nominerte var klesmerket Björn Borg, kleskjeden Hennes & Mauritz og motebladet Cosmopolitan.


  4. 2011: Jack & Jones


    1500 stemte fram kampanjen Fitness Club av den dansk-eide kleskjeden Jack & Jones som «vinneren» i 2011.

    Kampanjen til Jack & Jones gikk i korte trekk ut på at menn som bruker klærne deres blir så attraktive blant damene at de må komme seg i form. Dette blir gjort ved hjelp av treningsleksjoner gitt av en svært lettkledd dame som poserer i ulike stillinger.

    - Den videoen viser en holdning til kropp og sex som ikke hører hjemme noe sted, fortalte daværende leder i Press, Torunn Wigum Frøseth.


  5. 2010: Diesel


    Den aller første Gullbarbien ble i 2010 delt ut til klesmerket Diesel.

    Diesel-kampanjen fra 2010 viste bilder av lettkledde unge modeller, og over bildene stod det i rød skrift «SEX SELLS» og i mindre skrift «unfortunately we sell jeans».

    – Selv om vi har forståelse for at reklamen var ment ironisk, mener vi den er svært upassende for et klesmerke, uttalte daværende kampanjeansvarlig i Press, Lina Reyes på press.no.

    – I tillegg til bildene vi ble møtt med på reklameplakater, reagerer vi på at jeansene ble vist frem i samleiestillinger på Diesels nettsider. Vi vet at Diesel er et populært merke blant barn og unge, og mener at de skal få slippe seksuell eksponering når de er på jakt etter nye bukser.




Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder