Vis mer

Tiden vi venter på toget = 260.000 arbeidsdager i året

- Passasjerene bør få pengene tilbake automatisk, mener Forbrukerrådet.

(upublisert) Opprettet


Hvert år er NSBs tog forsinket med tusenvis av timer. Forbrukerrådet har ganget dette opp med hvor mange nordmenn som rammes og kommet frem til at det tilsvarer hele to millioner timers ventetid.

Det betyr betydelige samfunnskostnader. Derfor står Forbrukerrådet på togperronger over hele landet fredag 27. november, for å forteller togreisende om rettighetene deres.

Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland, mener det er urimelig at passasjerene må søke om å få tilbake penger når toget er forsinket.

- Vi betaler NSB for at de skal kjøre oss til et bestemt sted til en bestemt tid. Er de så forsinket at vi har krav på penger tilbake, bør vi få dem automatisk. Det er enkelt å kjøpe en billett og overføre penger til NSB på nettsiden deres. Når vi har gjort det med en innlogging, bør det være like enkelt å betale oss tilbake det de skylder, sier hun i en pressemelding.

Her er togforsinkelsene presentert i tall.

FOTO: NTB Scanpix

FOTO: NTB Scanpix

FOTO: NTB Scanpix

FOTO: NTB Scanpix

Dette har du krav på:


FOTO: NTB Scanpix

FOTO: NTB Scanpix



Legg til sol_no på SnapChat

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.