«Söta bror» raser mot godteriprodusent

Det er få ting som skaper like mye frustrasjon og irritasjon i hverdagen som når noe vi liker, eller tar for gitt, forsvinner eller endrer seg.



Det er stor oppstandelse hos våre svenske naboer på grunn av endring i smaken på vingummi fra Basset's Winegum. Det er Aftonbladet som kan avsløre at godiselskerne raser, mens produsenten sier de tar kritikken med ro, men også at de setter pris på tilbakemelding fra forbrukerne.

Nathalie Dahlqvist er ikke nådig i sin kritikk mot vingummigiganten, og gjør et poeng ut av at forandringen kommer uten noen forklaring, og på et produkt man kjenner og har en klar oppfatning av hvordan skal smake.

- Da jeg åpnet posen trodde jeg det var en spøk. Jeg ble veldig skuffet over den nye smaken, sier hun til Aftonbladet.

Det hagler med sinte kommentarer, både på Twitter og på en uoffisiell Facebookside dedikert til Basset's Winegums. Kunder truer med boikott av produktet, og de forteller om hele familier som samlet seg i skuffelse over at gelegodteriet deres ikke smakte slik det skulle smake.

- Hallo! Dagen min er ødelagt! Jeg kjøpte en eske Bassett's vingummi og de har endret oppskriften. Det smaker forferdelig! Hvordan får jeg byttet denne esken i en som innholder vingummi leget med den gamle oppskriften???, skriver en besøkende på Facebooksiden.

Ikke første gang, og neppe siste


For 30 år siden forsøkte Coca Cola, en av verdens mest kjente merkevarer, å endre smaken i den klassiske colaen til en søtere variant. Det nye produktet fikk navnet "New Cola", og står nå som en av tidenes største merkevarefiaskoer.

Det var aldri et spørsmål om smak ettersom den nye colaen kom bedre ut i blindtester, det handlet om at folk flest ikke ønsket at produktet de elsket skulle endre seg.

Etter å ha mottatt en bråte med telefoner, over 40 000 brev og flerfoldge artikkelsider med kritikk bestemte Coca Cola seg for å trekke produktet etter bare 79 dager. De relanserte den vanlige colaen som "Classic Coke" og salget skjøt i været.

(FOTO: The Granger Collection)

Folkeaksjoner på Facebook


Eksempelet over viser hvor stor makt forbrukere av et produkt kan ha når det kommer til en merkevare. Det finnes flere tilfeller der en folkeaksjon har fått prodsenten av et produkt til å snu, eller ført til at produkter har kommet tilbake.

For bare fire år siden fortalte salgsdirektør i Diplom-Is, Eirik Kruse, til Nettavisen.no at Facebook-gruppen «Få den FANTASTISKE pæreisen i salg igjen» var en viktig faktor til beslutningen om å relansere nevnte is.

Det er ikke den eneste gruppen som har blitt opprettet i håp om å piske opp nok støtte til å få en snopfavoritt tilbake i salg. Både brusen Tropo, isen Kræsj Pink og leskedrikken Kjeft er representert på sosiale medier, og dersom man dypdykker ned i Facebook så finnes det utallige andre.

Les også: 21 godteri som tar oss rett tilbake til barndommen

Les også: 6 produktendringer ingen likte


Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Ny varebil med rask lading

ELBIL24.NO

Ny varebil med rask lading

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder