Selv om de krever invitasjon får Ello opptil 100 000 nye brukere hver dag

Men vet du hva det superpopulære nettstedet er?

Når Ello plutselig er blitt det nye store, er det verken snakk om Landsorganisasjonen eller postordrekatalogen med nesten samme navn, men et nettsamfunn. Sist uke begynte gjetordene om den nye, minimalistiske og reklamefri Facebook-konkurrenten å spre seg som lus i barnehagen, til tross for (eller fordi?) den krever en invitasjon fra allerede innvidde. Men hva er egentlig greia?

Bort med all støy

Som Dagbladet skriver i sin sak, er kanskje det viktigste poenget med Ello å verne om privatlivet ditt. I hvert fall offisielt. Siden har ingen reklame, er bygd rundt svært strømlinjeformet og enkel design og sverger, ifølge manifestet Ello selv har lagt ut, å holde infoen din for seg selv. Tanken har vært så innbydende at siden visstnok fikk opptil 100 000 nye brukere daglig før helga. Alle brukerne du kobler deg opp mot sorteres i to kategorier: venner eller støy. Så legges de i hver sin tekststrøm. I skrivende stund er det pent lite annet å gjøre på Ello enn å skrive beskjeder som snappes opp i andres strømmer eller kan lenkes til utenforstående. I så måte kan det minne om både Twitter og Tumblr. Sånn ser en typisk vennestrøm ut.(Skjermbilde: Ello.co)Sånn ser en typisk vennestrøm ut. (Skjermbilde: Ello.co)

Vil selge deg nye funksjoner

- La oss si at du kan kjøpe smilefjes lagd av en populær kunstner for et par dollar. Måten vi har utformet Ello på gjør slike ting helt naturlige, slår medstifter av Ello, Paul Budnitz, fast til Business Insider. Siden det er gratis å opprette en bruker og annonsørene blir jagd på dør, håper Ello å holde seg flytende ved å selge ekstrafunksjoner til brukerne sine. Nettsamfunnet skal allerede ha mottatt opp mot 3 millioner kroner i ekstern kapital som skal tjenes inn igjen. Det har kvalifisert dem til sterk kritikk: - Et venture capital-finansiert selskap er et midlertidig selskap som må overbevise mange nok til å bruke dem så de kan gi investorene den utgangen de lovet dem, hevder for eksempel teknologen Aral Balkan. Norske Ståle Lindblad mener for sin del at Ello er for funksjonsfattig til å ta opp kampen med de andre nettsamfunnene enda.

Møt nye folk - enten du vil det eller ikke

I motsetning til særlig Facebook oppfordrer Ello deg til å møte nye mennesker med den såkalte Discover-knappen. Den hiver deg inn i en strøm hvor du ser andre brukeres profilbilder og kjappe beskrivelser av seg selv. Liker du det du ser eller leser, kan du abonnere på dem. Siden støtten for private brukere ikke er på plass enda, betyr det til gjengjeld at alt du skriver er tilgjengelig for alle med en konto - enn så lenge. Nettsamfunnet har lansert en liste over kommende og eksisterende Ello-funksjoner, som røper at private kontoer kommer etter hvert. Det samme gjør en mobilapp, en slags like-knapp (kalt love) og muligheten til å blokkere andre brukere.

Men først må du altså ha en invitasjon. Så da får man enten alliere seg med en venn som har kommet innenfor dørkarmen, eller åpne lommeboka. Et stort antall invitasjoner skal allerede være solgt for 30-40 kroner og oppover. Om det hele høres uinteressant ut, har jo vi i Sol.no en Facebook-side du veldig gjerne må like også.
Oppdag nye folk! (Skjermbilde: Ello.co)Oppdag nye folk. (Skjermbilde: Ello.co)

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

En reell konkurrent

ELBIL24.NO

En reell konkurrent

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder