Annonse

- Jeg elsker å gi blowjobs til en sandwich

Reklamebyrå ut mot objektivisering av kvinner.



Reklamebransjen og media har lenge blitt kritisert for å seksualisere kvinner. Nakne kvinner brukes til å selge alt fra biler, deodoranter og husholdningsartikler. Det amerikanske reklamebyrået Badger & Winters sier nå klart ifra hva de mener om dette i en video som nå går viralt. Byrået har nå lovet at de aldri vil gjøre kvinner til objekter i sine reklamekampanjer.

Over 1.550.000 har sett videoen på Youtube, og den har skapt storm på Twitter under emneknaggen #WomenNotObjects.

Se videoen i toppen av artikkelen!

Seksualiserte plakater


Den to og et halvt minutt lange videoen viser kvinner som holder opp svært seksualiserte, men også relativt vanlige reklameplakater, laget for å selge alt fra hamburgere til Post-it-lapper.  Samtidig kritiseres plakatene med sarkastiske kommentarer fra kvinnene:

- Jeg ville solgt kroppen min for en hamburger, sier en.
- Jeg elsker å gi blowjobs til en sandwich, sier en annen.

Hylles i sosiale medier


Reaksjonene i sosiale medier har ikke latt vente på seg, og videoen hylles.

«WomanNotObjects-kampanjen lager store bølger med god grunn. Hvis du har to minutter til overs, se den», skriver en.

https://twitter.com/saraashleyo/status/692130628674912257

«Jeg elsker #WomenNotObjects-videoen! Det å gjøre kvinner til objekter har pågått for lenge», skriver en annen.

https://twitter.com/Y_am_I_Reddy/status/693101884509331457

«Hvis ikke denne filmsnutten vekker feministen i deg, gjør ingenting det»

https://twitter.com/staalnacke/status/692297986391588865

«Helt sykt at objektifisering av kvinner fortsatt pågår i reklamebransjen».

https://twitter.com/LinneaEkegren/status/692284187353702400

« #WomanNotObjects-kampanjen minner oss på forvirringen i disse reklameplakatene, over hva som faktisk selges».

https://twitter.com/GeorgeTakei/status/692213448147468288

«Dette er en øyeåpner! Jeg har vært ufølsom overfor dette, har du?»

https://twitter.com/BITandDASH/status/690527520790151168

Deler ut versting-pris


Videoen er aktuell kort tid før den norske Gullbarbie-prisen, som også setter fokus seksualisering, kroppspress og ensidige kjønnsroller, deles ut. Prisen er opprettet av Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon og går til den reklame- eller medieaktøren som er «best på å få ungdom til å føle seg verst». Vinneren kåres 4. februar.

I år er avisen Dagbladet, kosttilskuddsprodusenten Proteinfabrikken og solsenterkjeden Brun og Blid nominert til den lite hyggelige prisen, skriver NRK.



Legg til sol_no på SnapChat

 

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder