Vis mer

- Jeg elsker å gi blowjobs til en sandwich

Reklamebyrå ut mot objektivisering av kvinner.

(upublisert) Opprettet


Reklamebransjen og media har lenge blitt kritisert for å seksualisere kvinner. Nakne kvinner brukes til å selge alt fra biler, deodoranter og husholdningsartikler. Det amerikanske reklamebyrået Badger & Winters sier nå klart ifra hva de mener om dette i en video som nå går viralt. Byrået har nå lovet at de aldri vil gjøre kvinner til objekter i sine reklamekampanjer.

Over 1.550.000 har sett videoen på Youtube, og den har skapt storm på Twitter under emneknaggen #WomenNotObjects.

Se videoen i toppen av artikkelen!

Seksualiserte plakater


Den to og et halvt minutt lange videoen viser kvinner som holder opp svært seksualiserte, men også relativt vanlige reklameplakater, laget for å selge alt fra hamburgere til Post-it-lapper.  Samtidig kritiseres plakatene med sarkastiske kommentarer fra kvinnene:

- Jeg ville solgt kroppen min for en hamburger, sier en.
- Jeg elsker å gi blowjobs til en sandwich, sier en annen.

Hylles i sosiale medier


Reaksjonene i sosiale medier har ikke latt vente på seg, og videoen hylles.

«WomanNotObjects-kampanjen lager store bølger med god grunn. Hvis du har to minutter til overs, se den», skriver en.

https://twitter.com/saraashleyo/status/692130628674912257

«Jeg elsker #WomenNotObjects-videoen! Det å gjøre kvinner til objekter har pågått for lenge», skriver en annen.

https://twitter.com/Y_am_I_Reddy/status/693101884509331457

«Hvis ikke denne filmsnutten vekker feministen i deg, gjør ingenting det»

https://twitter.com/staalnacke/status/692297986391588865

«Helt sykt at objektifisering av kvinner fortsatt pågår i reklamebransjen».

https://twitter.com/LinneaEkegren/status/692284187353702400

« #WomanNotObjects-kampanjen minner oss på forvirringen i disse reklameplakatene, over hva som faktisk selges».

https://twitter.com/GeorgeTakei/status/692213448147468288

«Dette er en øyeåpner! Jeg har vært ufølsom overfor dette, har du?»

https://twitter.com/BITandDASH/status/690527520790151168

Deler ut versting-pris


Videoen er aktuell kort tid før den norske Gullbarbie-prisen, som også setter fokus seksualisering, kroppspress og ensidige kjønnsroller, deles ut. Prisen er opprettet av Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon og går til den reklame- eller medieaktøren som er «best på å få ungdom til å føle seg verst». Vinneren kåres 4. februar.

I år er avisen Dagbladet, kosttilskuddsprodusenten Proteinfabrikken og solsenterkjeden Brun og Blid nominert til den lite hyggelige prisen, skriver NRK.



Legg til sol_no på SnapChat

 

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.