Derfor bør du fortsette å spise søtpotet

Vitaminbomben har tatt Norge med storm.



Er det noe som har blitt mer og mer populært å ha i det norske kjøleskapet, er det søtpoteten. Den ligner kanskje på en potet, men tilhører ikke samme familie.

Ifølge Dagbladet eksploderte nærmest salget av den spennende rotgrønnsaken her til lands i fjor.

Men hvorfor er den så populær? SOL har samlet 6 grunner til at du bør fortsette å spise søtpotet: 





  1. Inneholder mindre stivelse og mye fiber


    Matvarer med høyt fiberinnhold er en idiotsikker måte å kontrollere sulten på, fordi et høyt fiberinnhold gjør at du holder deg mett lenger, skriver KK.no.

    Og selv om søtpoteten inneholder mer sukker enn vanlig potet, er den en fin kilde til fiber, vitaminer og antioksidanter. Dessuten inneholder søtpotet mindre stivelse (raske karbohydrater) enn vanlige poteter, skal vi tro Aftenposten.

    En medium stor søtpotet inneholder cirka fire gram fiber.


  2. Inneholder mye vitaminer


    Klikk.no skriver at den guloransje fargen i søtpoteten gir deg betakaroten, et næringsstoff som både er en antioksidant og kan omdannes til vitamin A.

    I tillegg er den rik på vitamin B6, D og C. Vitamin C er blant annet en god kilde til å forebygge forkjølelse og influensa, i tillegg til at den spiller en viktig rolle for bein, tenner, fordøyelsen og blodcellene i kroppen vår, skriver Care2.


  3. En av de beste grønnsakene du kan spise


    Fargerike grønnsaker er gjerne ekstra sunne, og søtpoteten er stappfull av viktige næringsstoffer.

    Heather Mangieri, lege og talsperson for the American Dietetic Association, har tidligere uttalt til Klikk.no:

    - Søtpoteter er fantastisk næringsrike og en av de beste grønnsakene du kan spise. Ikke bare er søtpoteten rik på karotenoider, vitamin C, fiber og kalium, men den er også svært allsidig, og kan nytes uten at du legger til mange ekstra kalorier i måltidet ditt.


  4. Inneholder jern


    Søtpotet inneholder jern, som bidrar til flere viktige roller i kroppen vår, skriver Care2.

    Jernets viktigste funksjon er å utgjøre den sentrale enheten i hemoglobinmolekylet i de røde blodlegemene. Jernet er ansvarlig for å binde oksygenet til de røde blodlegemene, og er derfor livsviktig.

    Svært mange av oss får i oss for lite jern i hverdagen. Kvinner som menstruerer, mister hver måned en stor andel jern og er derfor avhengig av å få mer jern gjennom maten, skriver KK.no.


  5. Proppet med antioksidanter


    Søtpoteten er proppet med antioksidanter kalt karotenoider.

    Antioksidantene har funksjoner som først og fremst er knyttet til kroppens forsvarsmekanismer, der de direkte eller indirekte uskadeliggjør kreftfremkallende og celleødeleggende stoffer (såkalte frie radikaler) og reparerer skader som er forårsaket av disse, skriver Bama.

    Karotenoider har vist seg å være bra for både huden og synet, og forskere har tidligere funnet ut at de i tillegg beskytter mot kreft og hjertesykdom.


  6. Stabiliserer blodsukkeret


    Søtpotet inneholder også stoffer som har vist seg å være med på å stabilisere blodsukkeret, skriver Aftenposten.

    Et stabilt blodsukker er viktig for prestasjon og overskudd, og vil dessuten gi mindre søtsug og mindre risiko for overspising.

    Søtpotet kan brukes til mye, men har du smakt pommes frites av søtpoteten?


Legg til sol_no på SnapChat

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Wayne Carini om elbiler

ELBIL24.NO

Wayne Carini om elbiler

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder