Annonse

9 ting du aldri må si på jobb

Viser en barnslig skolegårdsmentalitet, mener ekspert.



Det er visse ting man ikke bør si til de man jobber sammen med, både for å unngå ubehagelige situasjoner og for å unngå dårlig stemning.

SOL samler åtte av dem:


  1. «Wow, jeg var overrrasket over at de ba deg om å gjøre den presentasjonen!»




    Å si dette er det samme som å utbryte «Det skulle vært meg!», sier etikette og høflighetsekspert Rosalinda Oropeza Randall, til Business Insider. Randall er også forfatter av boken «Don't Burp in the Boardroom».

    - Den profesjonelle reaksjonen er å si gratulerer, sier hun.



  2. «Hvor mye har du i lønn?»


    Ifølge Randall er dette spørsmålet ikke bare uprofesjonelt, men også ubehagelig. Hun stiller også spørsmål om hva du vil med svaret på dette spørsmålet.

    - Vil du klage til sjefen hvis du synes det er urettferdig? Eller snakke med sjefen din på din kollegas vegne og insistere på at han eller hun får høyere lønn?, sier hun til Business Insider.


  3. «Dette er slik vi alltid har gjort det!»


    Endringer i teknologi skjer så fort at selv noe som er et halvt år gammelt kan være utdatert. Hvis du sier at «dette er slik vi alltid har gjort det», virker du både lat og uvillig til å gjøre en endring.

    Det kan også få sjefen din til å lure på hvorfor du ikke har prøvd å forbedre ting på egen hånd, skriver Forbes.


  4. «Det er ikke mitt problem»


    Hvis noen spør deg om hjelp, og du svarer «det er ikke mitt problem», «det er ikke min jobb» eller «Jeg får ikke betalt for å gjøre det» vil du ikke være en lagspiller.

    Uansett hvor upassende forespørselen måtte være, er den mest sannsynlig viktig for personen som spurte.

    Darlene Price, leder av selskapet «Well Said», som spesialiserer seg på veiledning i presentasjoner og kommunikasjon, forklarer derfor at det bør være en topp-prioritet å bry seg om andres suksess.

    - Det betyr ikke at du må si ja. Det betyr at du må være omtenksom når du sier nei, sier hun til Forbes.


  5. «Jeg har ikke tid til å prate med deg»


    Dette er en frekk måte å ordlegge seg på. Suzanne Bates, leder av kommunikasjonsbyrået Bates Communicayions, råder deg i steden til å si dette:

    «Jeg er akkurat i sluttspurten med noe. Kan vi ta det når jeg er ferdig?»

    Hun legger også til at du bør la telefonen gå til svareren frem til du har tid til å gi folk som ringer din fulle oppmerksomhet, skriver Realsimple.


  6. «Hun tok æren for noe jeg gjorde»


    Selv om kollegaen din tok æren for noe du gjorde, hjelper det sjelden om du snakker om det til kollegene dine. Det skaper bare dårlig steming.

    I steden bør du ta opp problemet med personen det gjelder, sier Vicky Oliver, forfatter av boken «Dårlige sjefer, gale kolleger og andre kontoridioter» og «Sterke salgsord», til Business Insider.


  7. «Han er en idiot», «hun er så lat» og «jeg har en drittjobb»


    Dette viser at du har en barnslig skolegårdsmentalitet, mener Darlene Price, leder av selskapet «Well Said», som spesialiserer seg på veiledning i presentasjoner og kommunikasjon.

    Hun råder deg til å unngå å komme med slemme, dømmende påstander om andre. Det vil kun sette deg selv i et dårlig lys. Hvis du har noe du virkelig vil klage på, legg det heller frem på en saklig og høflig måte, skriver Forbes.


  8. Den ene dagen: «Det er slutt med kjæresten», neste dag «Jeg har møtt mitt livs kjærlighet»


    Ryktet ditt kan lide dersom du den ene dagen kommer på jobb oppløst i tårer fordi du gjorde det slutt med kjæresten, og neste dag danser bortover fordi du har møtt kjærligheten i ditt liv.

    Noen kan ha vansker med å skille kjærlighetslivet ditt med ditt profesjonelle, og derfor bør du værev forsiktig med å fortelle om dette, skriver CNN.


  9. «Jeg skal prøve»


    Ikke svar at du skal «prøve å gjøre det», når du får beskjed om å gjøre noe. Hvis noe er vanskelig å få til, fordi du allerede har flere oppgaver du skal gjøre, eller dersom du er redd for at du har for lite tid på deg, forklar i stedet dette til sjefen din.

    Da kan sjefen din hjelpe deg med å prioritere hva som skal gjøres, eller lage en tidsfrist som er mulig å overholde, skriver Cosmopolitan.



Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder