7 vaner som ødelegger produktiviteten din - og hvordan du kan fikse det

Det er bare noen små grep som skal til.



  1. Du sitter stille hele dagen


    Å reise seg opp fra stolen og gå litt er bra for produktiviteten. Ifølge Nilofer Merchant, businesskonsulent og forfatter av boken «Det nye hvordan: Å lage businessløsninger gjennom samarbeidsstrategi», er det å ha «gå-møter» et godt tiltak.

    Hun anbefaler å droppe møterom til fordel for å gå og snakke, skriver Business Insider.

    - Du vil bli overrasket over hvordan frisk luft fører til nytenkning, og gir deg nye ideer, sier hun.


  2. Du har for mange ting på gjøremålslisten


    FOTO: Colourbox

    Hvis listen din over ting du skal gjøre i løpet av dagen er lenger enn det du realistisk sett rekker å gjøre, fratar du deg selv muligheten til å få den gode følelsen av å ha fullført listen, skriver Mashable. I tillegg vil du mest sannsynlig bli skremt av den lange listen.

    Derfor er det lurt å begrense hva du skriver ned, for eksempel ved å dele inn etter viktighetsgrad. Vanligvis er de viktigste oppgavene de som kan måles, samtidig som de er med på å bringe prosjektet, teamet eller selskapet nærmere målet.


  3. Du gjør alt manuelt


    Kaster du bort tid ved å skrive inn passord for hånd hver gang du skal inn på en nettside, eller satse på at du husker å betale regninger istedenfor å legge dem til automatisk forfall?

    Tenk over hvilke handlinger du gjør i løpet av en dag, og finn ut hvilke du kan automatisere, og som vil frigjøre tid for deg, skriver Lifehack. Å sette opp automatiske påminnelser i kalenderen kan blant annet gjøre at du fokuserer bedre, fordi du vet at du ikke trenger å huske på alt mulig.

    Det finnes også mange apper som kan hjelpe deg å bli mer produktiv, både når det gjelder arbeid, trening eller studier.


  4. Du søker på internett på impuls


    FOTO: Colourbox

    Mange har tilgang til internett på jobb, og det kan være enkelt å lete opp svaret på et tilfeldig spørsmål som plutselig dukker opp i hodet, skriver Business Insider.

    Ifølge bloggeren Suresh Rathinam, som selv omtaler seg som en tidligere utsettelses-ekspert, er det lurt å skrive ned disse tankene i en notisblokk. Dermed kan du søke opp denne informasjonen senere, når du ikke jobber.


  5. Du har for mange møter


    I en undersøkelse publisert i Industy Week hevdet 2000 sjefer at minst 30 prosent av tiden de satt i møter var bortkastet tid, skriver Psychology Today.

    Ifølge hjerneforskning utført ved University of Minnesota kan det også være lurt å begrense antallet møter. Forskningen indikerer at vi har en begrenset mengde kognitive ressurser, og når de er oppbrukt tar vi dårlige avgjørelser. Møter krever at folk må fokusere og ta avgjørelser, ofte uten tanke på de begrensede kognitive resursene til deltakerne, spesielt hvis møtene er lange. Dersom dette stemmer kan derfor de tre timer lange møtene virke mot sin hensikt, skriver Psycology Today.

    Det kan derfor være lurt å begrense antallet, og holde møtene korte.


  6. Du multitasker


    Selv om mange tror at de er eksperter på å multitaske, viser forskning at bare to prosent av befolkningen får til å multitaske på en effektiv måte, skriver Business Insider.

    Resten av oss blir mindre fokusert og det gjør oss mindre produktive på lang sikt.


  7. Du bruker for lang tid på å ta enkle avgjørelser


    FOTO: Colourbox

    Det er helt greit å ta seg tid til å veie fordeler og ulemper ved viktige avgjørelser, men å bruke ekstremt med tid på å ta en avgjørelse på et enkelt spørsmål er noe annet. For å skille de dagligdagse avgjørelsene fra de mer kompliserte, still deg selv spørsmål om dette vil ha noen betydning en uke, måned eller et år frem i tid, skriver Lifehack.

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Skjønner du dette p-skiltet?

ELBIL24.NO

Skjønner du dette p-skiltet?

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder