Må betale millionbot over julekake

En av Italias største influensere har beklaget.

Et kontrollorgan mener at moteinfluenser Chiara Ferragni lurte følgerne sine. Foto: Splash News/NTB
Et kontrollorgan mener at moteinfluenser Chiara Ferragni lurte følgerne sine. Foto: Splash News/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bli varslet om siste nytt i Sol-appen! Last ned for Iphone her og Android her!

Med nesten 30 millioner følgere på Instagram har den italienske influenseren Chiara Ferragni stor påvirkningskraft. Denne påvirkningskraften mener kontrollorganet AGCM at hun har misbrukt.

Fredag ga de henne en bot på over én million euro, ifølge BBC.

Mener hun lurte følgerne

Boten, som tilsvarer over elleve millioner norske kroner, kom som følge av at Ferragni designet en kake i et samarbeid med matprodusenten Balocco.

Matselskapet fikk selv en bot på 420 000 euro.

Det skal ha vært snakk om en rosa pandoro-kake med navnet «Pandoro Pink Christmas». De som kjøpte kaken skal ifølge AGCM ha fått et inntrykk av at de bidro til veldedighet, ved at en andel av de ni euroene de betalte ble donert til et barnesykehus i Torino.

Kontrollorganet mener at Ferragni har lurt følgerne sine.

I stedet for å donere prosenter av hvert kjøp, skal Balocco ha foretatt en transaksjon til sykehuset på 50 000 euro en tid før kakene i det hele tatt kom for salg.

RASER: Flere raser mot influenser og podcast-programleder Fetisha Williams etter at hun la ut en Tiktok om Linnea Løtvedt. Reporter: Maja Walberg Klev/Mia Engenes Bratlie Vis mer

Ferragni på sin side, skal ifølge Daily Mail ha mottatt over én million euro for å promotere kaken.

Beklager

I en video på italiensk som ble publisert på influenserens egen Instagram mandag, beklager hun for det som har hendt og lover å donere én million euro til Regina Margherita-sykehuset i Torino, ifølge Daily Mail.

I en tekst til videoen skriver Ferragni at hun «alltid har vært overbevist om at de heldigste har et moralsk ansvar for å gjøre noe godt».

«Jeg gjør dette (beklager, journ.anm.) offentlig, fordi jeg innså at det har skjedd en kommunikasjonsfeil. En feil jeg kommer til å sette pris på i fremtiden, der jeg fullstendig skal skille veldedighet, som jeg alltid har drevet med og vil fortsette å drive med, fra kommersielle aktiviteter», skriver hun.

Til tross for at Ferragni nå beklager, skriver hun at hun kommer til å anke saken mot AGCM.