Klesgigant beklager etter kritikkstorm

Zaras nye kampanje falt ikke i smak. Nå svarer kjeden.

Kleskjeden Zara fikk nylig massiv kritikk for en kampanje. Foto: Vincent West/Reuters/NTB
Kleskjeden Zara fikk nylig massiv kritikk for en kampanje. Foto: Vincent West/Reuters/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bli varslet om siste nytt i Sol-appen! Last ned for Iphone her og Android her!

En rekke personer truet nylig med å boikotte kleskjeden Zara, etter at de lanserte kampanjen for kolleksjonen «The Jacket».

Grunnen var at mange mente at elementer i kampanjen minnet om krigen på Gazastripen, med armløse utstillingsdukker, ruinerte kulisser og menneskelignende ting innpakket i hvite tøystykker og hvit plast.

Folk tok til sosiale medier, der de ga uttrykk for at de var forferdet over kampanjen. Flere truet med å aldri besøke kleskjeden igjen og oppfordret andre til å gjøre det samme.

Nå har Zara selv svart på kritikken. Der kommer det frem at bildene til kampanjen ble tatt i sommer, før Hamas angrep Israel 7. oktober.

I en uttalelse gjengitt av BBC skriver de følgende:

«Dessverre følte noen kunder seg støtt av disse bildene, som nå er fjernet, og så noe i dem som langt fra var meningen da de ble laget. (...) Zara beklager denne misforståelsen og vi bekrefter vår dype respekt overfor alle.»

Zara har med andre ord trukket reklamen for kampanjen, som hadde av hensikt å visefrem «håndverk i en kunstnerisk kontekst».

Mer om