Dette har aldri skjedd før

Legger ut på en reise utenom det vanlige.

Et Virgin Atlantic-fly er ventet å sette fart fra London til New York tirsdag 28. november, men flyvningen er ikke som andre. Foto: Ted S. Warren/AP photo/NTB

Et Virgin Atlantic-fly er ventet å sette fart fra London til New York tirsdag 28. november, men flyvningen er ikke som andre. Foto: Ted S. Warren/AP photo/NTB

Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tirsdag 28. november er et Virgin Atlantic-fly av typen Boeing 787-9 ventet å ta av fra London Heathrow i retning New Yorks JFK.

Flyet har planlagt avgang klokken 12.30 lokal tid - men det er ikke en hvilken som helst flyvning det er snakk om.

Tirsdagens flyvning er nemlig «100 prosent grønn», skriver BBC.

Første gang

Det markerer første gang et fly skal ta seg over Atlanterhavet på såkalt bærekraftig flydrivstoff (SAF). Drivstoffet er laget av en rekke kilder, inkludert husholdningsavfall og matoljer.

Flyet, med flynummet VS100, skal ifølge kanalen være fylt med 50 tonn drivstoff, der 88 prosent er fra avfallsfett og resten avfall fra maisproduksjon i USA.

En rekke samarbeidspartnere har vært involvert for å gjøre tirsdagens flyvning mulig.

VINDKAST: Passasjerene på et Air Canada-fly på vei til Toronto fikk seg en kraftig støkk da de skulle lande i den kanadiske storbyen mandag 13. november. Video: Wake Turbulente Aviation Vis mer

Blant dem er Boeing og luksusmerket Rolls-Royce, forskningsteam fra Universitetet i Sheffield og andre institutter, skriver Travel Weekly.

Skeptisk til løsningen

Årsaken til at flyvningen tester ut denne typen drivstoff, er for å vise at fly kan senke utslippene sine. Man frigjør karbondioksid også ved såkalt grønt drivstoff, men i langt mindre grad enn fly gjør i dag.

Men SAF-drivstoffet blir neppe standarden med det første.

Det er nemlig veldig dyrt, og det produseres fortsatt relativt små mengder.

Guy Gratton, førsteamanuensis i luftfart og miljø ved Universitetet i Cranfield, er blant dem som er skeptisk til løsningen, som av flere i luftfarten omtales som «en milepæl».

- Vi kan ikke produsere majoriteten av drivstoffbehovet på denne måten, fordi vi rett og slett ikke har råvarene. Og selv om man har det, er disse drivstoffene helt «netto null», sier han til BBC.