Utlendinger: - Sykt dyr mat på Oslo Lufthavn

Ikke alle er like fornøyd med Norges hovedflyplass.

(flysmart24.no): Utenlandske besøkende sparer ikke på kruttet når de omtaler erfaringene sine etter et besøk på Oslo Lufthavn.

Det globale nettstedet Skytrax.com rangerer verdens flyplasser etter samme system som hotellene, fra én til fem stjerner. Her får flyplassen i København, Kastrup, fire stjerner mens Sveriges hovedflyplass, Stockholm Arlanda, får tre stjerner.

Norges hovedflyplass er ikke rangert.

Det blir den derimot på Skytrax’ kommentar-side, der besøkende kan legge igjen vurderinger av hva de synes om vår største flyplass.

Blant flere positive vurderinger, fins det også svært mange som har hatt dårlige erfaringer.

Sjokkert over prisen på mat


Her er det blant annet prisene på serveringsstedene som skaper reaksjoner.

- Minneverdig dårlig, skriver en britisk reisende som klager på skitne og ødelagte stoler, samt mangel på sitteplasser i områdene for utlandsflyvinger. Og her kommer mer:

- Salgsstedene for mat virker uinspirerte og maten er sykt dyr – selv til flyplass å være, skriver vedkommende som besøkte Gardermoen i desember.

En tysk passasjer, som ellers gir flyplassen god omtale, skriver etter sitt besøk nå i mars:

- Etter sikkerhetssjekken er det mange butikker og restauranter som – bortsett fra taxfree-butikken – har veldig høye priser. Men dette er Norge og en flyplass, så hva kan man vente?

- Den verste flyplassopplevelsen jeg noensinne har hatt, skriver en brite som omtaler seg selv «som en godt bereist kvinne.» Hun omtaler passkontrollen og personalet som «fryktelige» og avslutter med at hun aldri vil fly fra Oslo Lufthavn igjen.

LES OGSÅ: Superfly til Norge gir hardere press på billettprisene

«Folk klatret over hverandre for å nå flyene sine»


Passkontrollen er en gjenganger i de kritiske bemerkningene. Noen klager over svært lange køer på vei ut av Norge, og en britisk passasjer skriver at han opplevde at folk nærmest klatret over hverandre for å rekke flyene sine.

- Desperate scener, skriver passasjeren som ikke forstår flyplass-personalets forklaringer på at «det er sommer.» Det er sommer på andre flyplasser også, men der er ikke så skammelige scener som her, skriver briten.

En australsk reisende, som var innom Oslo Lufthavn på sommeren i fjor, syntes flyplassen var iskald, og måtte ventet i 90 minutter for å komme gjennom sikkerhetskontrollen.

LES OGSÅ: Taxfree-ansatte i Europa undrer seg over nordmenns vaner

Hvorfor vil noen være turist her?


- Bortimot min verste opplevelse noen gang. Man lurer på hvorfor noen vil være turist her? skriver vedkommende som besøkte Norge sammen med sin partner.

En annen australier er like nådeløs: - Den klart verste flyplassen jeg har besøkt, skriver hun og på grunn av endeløse køer i passkontrollen mistet hun sitt fly videre til London:

- Jeg vil aldri reise via Oslo flyplass igjen og vil ikke anbefale det til noen andre med mindre de ønsker å miste flyet sitt og sitte fast i lange køer, skriver hun og karakteriserer OSL som «en ekstremt ineffektiv lufthavn.»

LES OGSÅ: God nyhet for alle som skal på Europa-ferie

OSL: Viktig å få frem negative forhold


Kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen på Oslo Lufthavn sier til flysmart24.no at det er viktig å fange opp kritikk mot flyplassen.

- Vi har en målsetting om å være blant de beste flyplassene i Europa på kundetilfredshet og det jobber vi etter hver eneste dag. Vi er ikke fornøyd med å få negative tilbakemeldinger, men samtidig hjelper det oss til å rette opp eventuelle feil og bli bedre. Kundetilfredshets-undersøkelser og klage fra reisene bruker vi aktivt for å bli bedre, sier Andersen.

Han sier at flyplassen blant annet har bygd nye og flere sluser i passkontrollen, både på ankomst og avgang, og mener at kapasiteten har blitt langt bedre:

- I sikkerhetkontrollen har vi brukt mye tid på hvordan køene skal organiseres på en måte som er best og mest effektiv for de reisende og de ansatte har blitt kurset i service, sier han.

LES OGSÅ: Ny passfelle har spolert ferien for mange
LES OGSÅ: Thomas reiste til til Texas og tilbake på 30 timer - fikk bøttevis med bonuspoeng
LES OGSÅ: Nå får lojale SAS-kunder gullkortet på livstid

(Saken ble opprinnelig publisert på flysmart24.no.)

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Formel E forklart fra innsiden

ELBIL24.NO

Formel E forklart fra innsiden

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder