Dette skjer om du ikke setter mobilen i flymodus når du flyr

Her gir vi deg 6 ting du kanskje ikke visste om fly.

1. Hvorfor må man slå på flymodus?


Har du noen gang tenkt over hvorfor du blir bedt om å sette mobilen i flymodus? En pilot skrev nylig dette på nettforumet Quora, ifølge Side3:

- Du har sikkert hørt hvordan et lydanlegg høres ut med en mobiltelefon i nærheten. Jeg hører faktisk en lignende lyd når på radiosystemet når jeg er ute og flyr. Det er ingen sikkerhetsrisiko, men det er ekstremt irriterende. Den lager en bzzzt-bzzzt-bzzzt-lyd. Se for deg at den lyden går samtidig som en pilot mottar viktig informasjon fra kontrolltårnet.

I 2015 lagde Kvinneguiden en sak om flymodus, og der ga kildene omtrent det samme svaret som den anonyme piloten. Tom Arild Hansen, flyvert hos Norwegian og blogger på flyverten.no, forklarte at "de irriterende lydene" i verste fall kan gjøre at pilotene går glipp av viktig informasjon fra flykontrollen.

I samme artikkel ga også Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, leserne et innblikk i hva som skjer med mobilens signaler i luften.

– Mobiltelefoner som er slått på nede på bakken søker til nærmeste basestasjon. Når flyet er i lufta og flymaskinen ikke har egen basestasjon om bord, vil alle telefonene i kabinen konstant være på søk etter nærmeste stasjon på bakken, forklarer han til Kvinneguiden.

Selv om noen vil mene at mobilsignaler om bord på fly er mer irriterende enn farlig, finnes det ifølge informasjonssjefen ingen bevis på at denne type elektronisk aktivitet ikke påvirker flyets instrumenter.

– Derfor følges den overordnede sikkerhetsregelen i luftfarten: Er man usikker, er man sikker. Man tillater det ikke.

2. Hvorfor slukkes lyset før take-off og landing?


Lyset i kabinen dempes alltid før flyet setter fart på rullebanen og skal til å lette, og det samme skjer før landing. Dette er noe alle passasjerer er vant til, men de færreste tenker noe særlig over grunnen til hvorfor det blir mørkt.

Grunnen til at lyset dempes i er ifølge Illustrert Vitenskap av hensyn til passasjerenes og mannskapets nattsyn.

«Må man evakuere et fly, teller hvert sekund, og dyrebar tid må ikke gå tapt fordi øynene må omstille seg», skriver nettstedet.

Ved en eventuell evakuering må alle om bord på flyet blant annet kunne se lysstripene på gulvet.

3. Hvorfor må du ta opp vindusskjermen?


(FOTO: Pixtal / NTB scanpix)

Har du noen gang fått beskjed av de kabinansatte om å ta opp vindusskjermen mot slutten av flyreisen? Dette er grunnen:

– De skal være oppe slik at alle raskt skal kunne danne seg inntrykk av forholdene på utsiden om en evakuering av flyet på bakken skulle bli nødvendig, sier flykaptein Knut Berger til Dagbladet.

4. Hva brukes calling-knappen til?


(FOTO: NTB scanpix)

Mange tror at calling-knappen er til for å be om drikke og mat fra flypersonalet, men dette er feil, skriver DinSide.

– Det er ikke en slaveknapp, men en knapp du trykker på hvis du trenger hjelp, forklarer Helene Cecilie Sandberg, flyvertinne i Norwegian.

Det er ingen regler for når passasjerer kan bruke calling-knappen, men det er lov å bruke sunn fornuft.

Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, sier til DinSide at betjeningen som regel jobber under et tidspress, og de skal nå over en rekke ting så effektivt og profesjonelt som mulig. Men han legger til at du likevel ikke skal være redd for å få kjeft dersom «problemet» ditt ikke er viktig nok.

5. Hva betyr "plingelydene"?


Det er heller ikke tilfeldig når det plinger to ganger i «fasten seatbelt»-signalet rett før takeoff. Dette er et signal til kabinbesetningen om at tårnet har gitt klarering til snarlig takeoff, skriver Dagbladet.

Når du kun hører ett pling er det for å signalisere at hjulene tas ut før landing. Dette skjer ofte i forbindelse med at skiltet for fest setebeltet slås på.

– Urolig luft kan være en av flere faktorer som gjør at setebelte-skiltet flås på langt tidligere, forteller Knut Morten Johansen, i SAS.

Et pling kan også bety at kabinpersonalet ønsker å komme i kontakt med kolleger i kabinen, for eksempel via intern telefonlinje, forteller informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

6. Hva skjer med alt som trekkes ned i toalettet?




 

Har du noen gang lurt på hvor det blir av alt som trekkes ned i flytoalettet?

I en video som museum – og vitenskapsinstitusjonen Smithsonian Institution har publisert på Youtube, forklarer de hvordan avføring og papir blir sugd ned i rør med samme hastighet som en Formel-1 bil.

I løpet av bare noen sekunder havner alt innholdet i store tanker plassert under flyet. Jobben med å tømme disse tankene gjøres ved hjelp av en spesialbil, som har kallenavnet «Honey truck», honningbilen på norsk, skriver Side3.

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Formel E forklart fra innsiden

ELBIL24.NO

Formel E forklart fra innsiden

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder