Annonse

Analysesjef: – Nå bør Bjørn Kjos gi seg

Mener Norwegian-sjefen har mistet oversikten.

(flysmart24.no): - Bjørn Kjos har mistet oversikten over den etter hvert kompliserte driften av Norwegian, og bør overlate ledelsen av selskapet til noen som kan komplisert luftfartsdrift bedre enn ham.

Det sier analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities til flysmart24.no onsdag morgen. Han mener Kjos, som har ledet selskapet siden starten i 2002, nå bør overlate styringen til noen andre.

Bakgrunnen er de akutte økonomiske problemene som har oppstått i det raskt voksende norske lavprisselskapet.

Norwegian ble tirsdag ettermiddag tvunget til å sende ut en børsmelding for å varsle et gigantunderskudd for første kvartal, før skatt på 2,6 milliarder kroner. I tillegg måtte de ut i markedet for å hente inn mer penger, med en rettet emisjon som onsdag endte på 150 millioner kroner.

Molnes mener at den senere tids galopperende underskudd i selskapet viser at Kjos ikke lenger har styringen i Norwegian, og at det er nødvendig å ta grunnleggende grep for å hindre at deler av selskapet settes på bakken:
- Det må tas alvorlige grep nå, og det må skje fort. De kan ikke fortsette å tape 2,5 milliarder kroner i kvartalet, det skjønner alle. Den største tabben var å starte langrutestasing i den tro at amerikanerne skulle akseptere at han brukte asiatisk mannskap i sin satsing på USA. Totalt bomskudd, sier Molnes.

LES OGSÅ: Utlendinger om Oslo Lufthavn: - Minneverdig dårlig

Analysesjefen mener at det var feil å la to shipping-advokater (Kjos og styreleder Bjørn Kise. red. anm.) styre utviklingen av flyselskapet.


- De trodde at de kunne drive et flyselskap med billig asiatisk mannskap, slik det var gjort i norsk skipsfart. Da kjenner man amerikanske regler dårlig med hensyn til luftfarten. De ville aldri godta noe slikt og det måtte Kjos bruke tre år på å erfare før han fikk sin amerikansk egodkjennelse, sier Molnes.


Han er også svært kritisk til at Kjos i tillegg nylig hentet inn Geir Karlsen som ny finansdirektør etter at Frode Foss overraskende hoppet av i fjor.


- Det er ikke den kompetansen Norwegian trenger. Det trenger luftfarts-kompetanse. Geir Karlsen har også bakgrunn fra shipping. Han bør snarest snu i døren og komme seg tilbake dit han kom fra, sier Molnes.


LES OGSÅ: Thomas reiste til til Texas og tilbake på 30 timer - fikk bøttevis med bonuspoeng


Han mener det nå er viktig for Norwegian å satse hardt der selskapet tjener penger, på sitt europeiske nettverk.




- Det er ingen fare med å kjøpe billetter hos Norwegian. Men hvis de ikke tar grep nå kan det være slutt til høsten. Men jeg kan ikke tenke meg at ikke Norwegian-ledelsen nå tar grep for å stanse kostnadsflommen, sier Molnes.



Bjørn Kjos selv uttrykte så sent som for en måneds tid siden stor optimisme over utsiktene for 2018, sist da han la frem siste kvartalsoversikt i februar:

- Norwegian har et bra utgangspunkt for 2018, med godt billettsalg og et stadig større interkontinentalt rutenett som – kombinert med det store europeiske rutenettet – gjør Norwegian stadig mer konkurransedyktig. Dessuten har vi en langt bedre bemanningssituasjon sammenlignet med i fjor. Den største globale veksten vil avta i andre halvdel av 2018 når 32 av totalt 42 Dreamlinere er satt i trafikk, sa Kjos.

LES OGSÅ: Nå får lojale SAS-kunder gullkort på livstid

LES OGSÅ: Kraftig comeback for tidligere feriefavoritt

LES OGSÅ: Her finner du de aller billigste flybillettene

(Saken ble opprinnelig publisert på flysmart24.no.)

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder