5 ting du kanskje ikke visste om fly

Nei, calling-knappen er ikke en service-knapp.




  1. Derfor slukkes lyset før take-off og landing


    Lyset i kabinen dempes alltid før flyet setter fart på rullebanen og skal til å lette, og det samme skjer før landing. Dette er noe alle passasjerer er vant til, men de færreste tenker noe særlig over grunnen til hvorfor det blir mørkt.

    Grunnen til at lyset dempes i er ifølge Illustrert Vitenskap av hensyn til passasjerenes og mannskapets nattsyn.

    "Må man evakuere et fly, teller hvert sekund, og dyrebar tid må ikke gå tapt fordi øynene må omstille seg", skriver nettstedet.

    Ved en eventuell evakuering må alle om bord på flyet blant annet kunne se lysstripene på gulvet.


  2. Derfor må du ta opp vindusskjermen


    (FOTO: Pixtal / NTB scanpix)

    Har du noen gang fått beskjed av de kabinansatte om å ta opp vindusskjermen mot slutten av flyreisen? Dette er grunnen:

    - De skal være oppe slik at alle raskt skal kunne danne seg inntrykk av forholdene på utsiden om en evakuering av flyet på bakken skulle bli nødvendig, sier flykaptein Knut Berger til Dagbladet.


  3. Calling-knappen er ikke en service-knapp


    (FOTO: NTB scanpix)

    Mange tror at calling-knappen er til for å be om drikke og mat fra flypersonalet, men dette er feil, skriver DinSide.

    – Det er ikke en slaveknapp, men en knapp du trykker på hvis du trenger hjelp, forklarer Helene Cecilie Sandberg, flyvertinne i Norwegian.

    Det er ingen regler for når passasjerer kan bruke calling-knappen, men det er lov å bruke sunn fornuft.

    Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, sier til DinSide at betjeningen som regel jobber under et tidspress, og de skal nå over en rekke ting så effektivt og profesjonelt som mulig. Men han legger til at du likevel ikke skal være redd for å få kjeft dersom "problemet" ditt ikke er viktig nok.


  4. Dette betyr «plingelydene»


    Det er heller ikke tilfeldig når det plinger to ganger i «fasten seatbelt»-signalet rett før takeoff. Dette er et signal til kabinbesetningen om at tårnet har gitt klarering til snarlig takeoff, skriver Dagbladet.

    Når du kun hører ett pling er det for å signalisere at hjulene tas ut før landing. Dette skjer ofte i forbindelse med at skiltet for fest setebeltet slås på.

    - Urolig luft kan være en av flere faktorer som gjør at setebelte-skiltet flås på langt tidligere, forteller Knut Morten Johansen, i SAS.

    Et pling kan også bety at kabinpersonalet ønsker å komme i kontakt med kolleger i kabinen, for eksempel via intern telefonlinje, forteller informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.


  5. Dette skjer med alt som trekkes ned i toalettet




     

    Har du noen gang lurt på hvor det blir av alt som trekkes ned i flytoalettet?

    I en video som museum - og vitenskapsinstitusjonen Smithsonian Institution har publisert på Youtube, forklarer de hvordan avføring og papir blir sugd ned i rør med samme hastighet som en Formel-1 bil.

    I løpet av bare noen sekunder havner alt innholdet i store tanker plassert under flyet. Jobben med å tømme disse tankene gjøres ved hjelp av en spesialbil, som har kallenavnet «Honey truck», honningbilen på norsk, skriver Side3.




Legg til sol_no på SnapChat

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Slik blir Porsche Taycan innvendig

ELBIL24.NO

Slik blir Porsche Taycan innvendig

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder