Helligdager 2022

Disse dagene faller helligdagene på i 2022

I år er ikke et godt år sett med fridagens øyne.

Disse dagene faller helligdagene på i 2022.Foto: Gorm Kallestad / NTB Modellklarert
Disse dagene faller helligdagene på i 2022.Foto: Gorm Kallestad / NTB Modellklarert Vis mer
Publisert

Følg Sol på Instagram og meld deg på nyhetsbrevet fra redaktøren vår!

Hvert år faller flere av de ulike helligdagene på forskjellige datoer og dager. Flere av helligdagene regnes ut etter hvordan andre helligdager faller det samme året.

Slik regner du ut når påsken er

En grei huskeregel (som egentlig er relativ vanskelig) når det kommer til å regne ut når påsken er, er å tenke at første påskedag er første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn - dagen på våren da dag og natt er like lange. Vårjevndøgn faller alltid mellom 20. og 21. mars. Det betyr at påsken vil finne sted i perioden mellom 22.mars og 25.april.

I år faller påsken relativt sent og Palmesøndag er søndag 10.april. Skjærtorsdag faller da på torsdag 14.april, Langfredag på fredag 15.april, Påskeaften på lørdag 16.april, 1.påskedag på søndag 17.april og 2.påskedag på mandag 18.april.

Kristi himmelfartsdag

Påsken er den første høytiden i kalenderen vår, og når den finner sted påvirkes også av når de andre helligdagene er. Huskeregelen når det kommer til Kristi himmelfartsdag er at den feires 39 dager etter første påskedag. Dagen markeres til minne om at Jesus gikk opp til himmelen 39 dager etter sin oppstandelse. I år faller Kristi himmelfartsdagen på torsdag 26.mai.

Pinsen

Også pinsen påvirkes av når påsken er det året. Første pinsedag er derfor også bevegelig og feieres alltid 49 dager etter første påskedag. Pinsen feieres ifølge SNL til minne om at Den hellige ånd kom over apostlene og lot dem snakke et annet språk enn sitt eget, så alle folkeslag kunne forstå budskapet om Jesus. I år faller pinsen søndag 5.juni og mandag 6.juni. 1.pinsedag på søndagen og 2.påskedag mandagen.

Andre helligdager

Utover påsken, Kristi himmelfart og pinsen har vi noen andre helligdager spredt i mai, desember og januar. Søndag 1.mai er det arbeidernes dag - en offentlig høytidsdag. Den 17.mai feires også grunnlovsdagen - en offentlig høytidsdag. Grunnlovsdagen eller mer kjent som 17.mai markeres da det er Norges nasjonaldag. Dagen feiers fordi landet fikk sin egen grunnlov den 17.mai 1814. I år faller 1.mai på en søndag og 17.mai på en tirsdag.

I desember er både 1.juledag og 2.juledag - den 25 -og 26.desember helligdager. I dag er 25.desember en søndag og 26.desember en mandag.

I januar er det også en helligdag. Den faller hvert år på den 1.januar - kjent som 1.nyttårsdag. Dagen er ikke kun en hviledag, men også en merkedag kalt Jesu navnedag. 1. januar i år var på en lørdag.

Tilbake til Sol.no

Vi bryr oss om ditt personvern

SOL er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer