Air France og Airbus tiltales etter flystyrt i 2009

Air France og Airbus bør tiltales for uaktsomt drap etter en styrt i Atlanterhavet i 2009, fastslår en fransk domstol. Fire norsk statsborgere døde i ulykken.

(Photo by Handout / BRAZILIAN NAVY / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / HANDOUT / BRAZILIAN NAVY " - NO MARKETING - NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS. Via NTB/sanpix
(Photo by Handout / BRAZILIAN NAVY / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / HANDOUT / BRAZILIAN NAVY " - NO MARKETING - NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS. Via NTB/sanpix Vis mer
Publisert

Det var ingen overlevende etter ulykken der et fly på vei fra Rio de Janeiro til Paris styrtet i havet 1. juni for tolv år siden.

I 2019 besluttet etterforskningslederen å droppe tiltale mot de to selskapene og mente de ikke kunne klandres for det som fremsto som en pilotfeil.

Den franske riksadvokaten har bedt om at begge selskapene tiltales for uaktsomt drap, mens statsadvokaten i Paris kun ønsket tiltale mot Air France. Onsdag besluttet en domstol at begge selskapene bør tiltales. Airbus' advokater sier de vil anke avgjørelsen.

Flyet styrtet i havet i en storm over Atlanteren i det som er den verste flyulykken i Frankrikes historie. Ingen av de 228 om bord overlevde i ulykken. Blant de omkomne var det fire norske statsborgere, inkludert en 11 år gammel gutt med norsk og britisk statsborgerskap. Det tok to år å finne de svarte boksene fra flyet.

Den offisielle årsaken til ulykken var pilotfeil etter at problemer med fartsmålingen satte autopiloten ut av spill. Det skjedde trolig som følge av isdannelse i de såkalte pitotrørene som brukes til å måle farten, mener Frankrikes flyhavarikommisjon. Påtalemyndigheten mener Air France indirekte forårsaket ulykken fordi de ikke hadde gitt pilotene god nok opplæring i hva de skulle gjøre når pitotrørene sviktet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer