- Usikkert hvor lenge den beholder populariteten i Norge

Avokadoens tiår er over, matlaging gikk online, bloggere, du og jeg tok over for kjendiskokker. Når alt du spiser blir vist fram, definerer det deg som person.

(Foto: Nataliya Arzamasova / Shutterstock / NTB scanpix)
(Foto: Nataliya Arzamasova / Shutterstock / NTB scanpix) Vis mer
Publisert

Mer enn noe annet handlet tiåret vi har lagt bak oss, om å synliggjøre mat, ikke bare i sosiale medier og på blogger, men også gjennom bevisstgjøring rundt hva maten inneholder og hvilken betydning ingrediensene har for vår fysiske og mentale helse. Smaken? Den er iallfall ikke det viktigste lenger.

– Dette handler om å velge mat slik at den skal reflektere vår personlighet. Det bildet man gir av seg selv, er blitt veldig viktig nå, og det du spiser, sender et signal om hvem du er. Du vil helst være beundret, da er det bra å spise sunt og bærekraftig. Slik var det ikke før, sier seniorforsker på innovasjon i Nofima, Antje Gonera til NTB.

Sunt og grønt

Mot slutten av fjoråret var det mange som oppsummerte tiårets globale mattrender, og noen trender går igjen på de fleste listene. Avokadoen og det sunne fettet. Trenddiettene, klimafokus, rene råvarer og grønnsaker fikk en ny vår, sommer og høst.

Fra norsk ståsted kan Gonera nikke gjenkjennende til flere av dem.

– Avokado var stort i Norge. Men etter hvert som bærekraftsdiskusjonen kom, kom det fram at den krever mye vann, og den har medført mye nedhogging av regnskog. Så det er usikkert hvor lenge den beholder populariteten i Norge, påpeker hun.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer