Usikker på om du bryter loven? Dette må du vite om Uber

Politiet: - Ulovlig. Tingretten: - Lovlig. Og siste ord er ikke sagt.



Debatten om hvorvidt sjåfør-tjenesten Uber bør bli lovlig eller ikke, pågår nå for fullt. Uber utvikler og drifter en mobil-app som enkelt lar deg bestille kjøring fra ett sted til et annet, med en privat bil og sjåfører som er registrert hos selskapet.

Men hva er egentlig kjernen i diskusjonene rundt sjåfør-tjenesten? Og kan du bli straffet om du sitter på?

Bør Uber bli lovlig? Stem nederst i saken!


SOL samler 9 punkter som oppdaterer deg på debatten:


  1. Dette er Uber


    I appen kan du velge mellom Elbil, UberPop og UberBlack. Black er dyrest og sjåførene har dyrere biler. Sjåførene skal ha selskapsvognløyve, også kalt limousinløyve, og er typisk tilknyttet selskaper med andre sjåførtjenester, skriver NRK.

    Pop har mer vanlige biler og er billigere. Mange mener Pop er en vanlig drosjetjeneste, og det er denne sjåfør-tjenesten i Uber som er blitt omstridt.

    I appen velger man bil og hvor man vil kjøre. Betalingen skjer gjennom appen, hvor du har lagt inn informasjon fra bankkortet.


  2. Oslo-politiet mener Uber bryter loven


    Det diskuteres om Uber er lovlig eller ikke. Å kjøre pirat-taxi er ulovlig, og ifølge Yrkestransportlovens paragraf 4 må «den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, ha løyve. Det samme gjelder den som utfører persontransport mot vederlag på lignende måte som drosje når tilbud om transport blir rettet til allmennheten på offentlig plass».

    Siden oktober har Oslo-politiet avskiltet minst 24 biler brukt av Uber-sjåfører fordi de mener sjåførene bryter denne bestemmelsen.

    - Regler for persontransport mot vederlag gjelder for alle. Her skiller vi ikke mellom tradisjonell pirattaxi-virksomhet og Uber når transporten skjer uten nødvendige tillatelser. Pirattaxi-virksomhet er en gammel problemstilling som vi slår ned på. Uber er sånn sett en ny aktør i markedet, sier Finn Erik Grønli, leder av trafikkorpset i Oslo politidistrikt, til Aftenposten.


  3. Oslo tingrett har frifunnet Uber-sjåfør


    I oktober 2015 fikk en Uber-sjåfør 9.600 kroner i bot, men nektet å godta forelegget og tok saken til retten. 8. desember ble mannen frifunnet i Oslo tingrett, fordi retten mente at Yrkestransportloven likevel ikke var brutt, skriver Aftenposten.

    Ifølge loven kan man ikke ta penger for persontransport uten løyve, når man tilbyr transport til allmennheten på offentlig sted. Men Oslo tingrett mener at å ta imot bestillinger via Uber-appen ikke er det samme som å tilby transport «på offentlig sted», og mener dermed at sjåførene er innenfor loven.

    Dommen er anket og er ikke rettskraftig.


  4. Lederen av NHO: - Vi trenger en debatt for å se om drosjer og Uber kan leve sammen


    FOTO: Jan Petter Lynau / VG / NTB Scanpix

    Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), mener det bør foretas en vurdering av om dagens regulering av drosjenæringen er formålstjenlig og proporsjonal, i lys av nye teknologier og tjenester.

    Hun sier til VG at hun mener vi trenger en debatt og dialog for å se om vi kan finne løsninger som gjør at både Uber og drosjenæringen kan leve side om side.

    Før jul ble Uber medlem av NHO.


  5. Taxiforbundet raser


    Taxiforbundet har lite til overs for Uber, og mener selskapet er en trussel mot drosjenæringen. Til E24 sier de at det kreves innsats fra næringen og fra myndighetenes side for at dagens taxi-tilbud skal overleve.

    Styreleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund sier til VG at Skogen Lunds forslag om å møtes på midten er grenseløst naivt.

    – Enten er taxi en del av samfunnets infrastruktur med visse krav på seg - eller det er en aktivitet som hvem som helst kan drive med egen bil. Uber er ferdig den dagen de må tilpasse seg samfunnsmessige krav, sier han.


  6. Oslo Taxi åpner for å inkludere Uber


    Mens Taxiforbundet har bedt politiet om å gjøre mer, mener Bjørn Rebne, konsernsjef i Oslo Taxi, at man i stedet må regulere ned taxinæringen og tilpasse lovverket til dagens teknologi, skriver Dagens Næringsliv.

    Rebne mener dagens regelverk gjør det umulig å vinne på kvalitet, og mener grunnene til det er et rigid og tungrodd løyvesystem og en rekke små og fordyrende detaljreguleringer. Dersom regelverket endes, og Uber blir en konkurrent med samme vilkår, ønsker han dem velkommen.

    – Få dem inn, så skal jeg slå dem. Uber tar en andel på 20 prosent (fra sjåførene). Vi tar seks prosent fra våre løyvehavere, om vi regner om til prosent, sier Rebne til DN.




  7. Godt over 10.000 har lastet ned appen


    Uber er særlig populært i Oslo. Selskapet hevder at godt over 10.000 har lastet ned appen og bestilt kjøring med den, skrev NRK i desember 2014.

    Uber opplyser også at de har flere hundre sjåfører.


  8. Nå kan du bruke Uber uten å bli straffet for det


    FOTO: Andrew Matthews / NTB Scanpix

    Politiet har opplyst at de ikke vil straffe Uber-kunder.

    – Vi fortsetter å kontrollere og bøtelegge Uber-sjåfører, men vi vil ikke reagere overfor de som sitter på, uttalte politiadvokat Arne Valdemar Nielsen i trafikkseksjonen ved Oslo politidistrikt, til VG 12. januar.

    Han legger til at de kunne ha reagert, men at de velger å ikke gjøre det.


  9. LO-lederen: - Man vet ingenting om sikkerhet


    LO-leder Gerd Kristiansen mener folk bør unngå å kjøre med Uber-sjåfører, skriver VG. Hun mener man bør tenke seg om før man setter seg inn i en Uber-bil.


    – Man vet ingenting om hvor lenge sjåføren har kjørt, ingenting om sikkerhet, forsikringer og ingenting om bilens stand. Bransjen må reguleres. Her har regjeringen og partene i arbeidslivet et ansvar. Inntil det er gjort er det ikke greit å benytte seg av denne typen tjenester. Vår skepsis til Uber og deres virksomhet er knyttet til at dette per nå er en uregulert, noen mener lovløs, bransje, sier hun til avisen.

    Hun påpeker at vi ikke må ende opp med et arbeidsliv hvor folk venter på jobber gjennom apper, og ikke vet noe om lønna neste måned eller år.


  10. Hva mener du om Uber?





Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder