USA og Nato trekker seg ut etter 20 år: - Krigen vil bli mer intens og styggere

Etter 20 år med krigføring, trekker USA og Nato seg nå ut av Afghanistan. Verken fred, demokrati eller velstand preger landet de etterlater seg.

USA hadde på det meste 100.000 soldater i Afghanistan. Nå skal de siste 2.500 hentes hjem. Foto: AP / NTB
USA hadde på det meste 100.000 soldater i Afghanistan. Nå skal de siste 2.500 hentes hjem. Foto: AP / NTB Vis mer
Publisert

USA og Nato hadde på det meste 150.000 soldater i Afghanistan, men klarte aldri å nedkjempe Taliban, ei heller gjøre afghanske sikkerhetsstyrker i stand til å gjøre det.

Krigen anslås å ha kostet minst 160.000 mennesker livet, blant dem over 43.000 sivile. Krigen har også kostet over 3.500 utenlandske soldater livet, blant dem 2.355 amerikanske og ti norske.

Prislappen for den militære innsatsen har vært astronomisk. USAs generalinspektør for afghansk gjenoppbygging, John F. Sopko, anslo i 2017 at USA da hadde brukt en sum som tilsvarer over 8.000 milliarder kroner på å stabilisere Afghanistan, uten å lykkes.

Norge hadde på samme tidspunkt brukt 11,5 milliarder kroner på sitt militære bidrag, og 8,4 milliarder kroner på sivil bistand til landet.

Det regjeringsoppnevnte Afghanistanutvalget, ledet av tidligere utenriks- og forsvarsminister Bjørn Tore Godal, konkluderte året før med at Norge hadde fått lite igjen for pengene.

Forhandlingsløsning?

Taliban kontrollerer nå minst halvparten av Afghanistan, og den ytterliggående islamistgruppa IS og en rekke andre væpnede militser er også aktive.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer