Presidentvalget i USA 2020

USA fryktet russisk desinformasjon – i år er mer av den hjemmelaget

Med 2016-valget friskt i minne har det vært frykt for en russisk desinformasjonskampanje før valget i USA, men i år er mer desinformasjon hjemmelaget.

Stemmelokalene har åpnet i de fleste delstater, som her i Los Angeles i California, og rekordmange har forhåndsstemt. Mange har fryktet en russisk desinformasjonskampanje før valget i USA, men i år kommer mer av desinformasjon hjemmefra, sier forskere. Foto: Damian Dovarganes / AP/ NTB
Stemmelokalene har åpnet i de fleste delstater, som her i Los Angeles i California, og rekordmange har forhåndsstemt. Mange har fryktet en russisk desinformasjonskampanje før valget i USA, men i år kommer mer av desinformasjon hjemmefra, sier forskere. Foto: Damian Dovarganes / AP/ NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Man har vært veldig opptatt av utenlandsk innblanding, men de som virkelig har et insentiv til å påvirke utfallet av valget, er folk som bor her i landet, sier Joshua Tucker ved New York University til nyhetsbyrået AFP.

De russiske forsøkene på å påvirke valget i 2016, da Hillary Clinton utfordret president Donald Trump, har vært en ripe i lakken for blant andre Facebook.

Bare i løpet av den første uken i oktober tok Facebook ned 200 Facebook-profiler, 55 sider og 77 Instagram-profiler, som alle hadde blitt opprettet i USA.

– Det russerne gjorde i 2016, var å vise fram en verktøyboks, der du som politisk verktøy kunne bruke villedende aktører som samarbeidet med hverandre, sier Tucker.

Vil spre mistillit

Det er amerikanerne selv som i forkant av tirsdagens valg bidrar mest til å spre og lage desinformasjonskampanjer.

Det har blant annet blitt postet feilaktige og villedende påstander, og bilder og videoer med villedende innhold blir spredd rundt. Ofte blir det lastet opp tilfeldige bilder fra nettet til profiler om utgir seg for å være personer på den politiske høyresiden. Formålet er å så politisk splittelse og undergrave tilliten til det demokratiske systemet i USA.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer