Undersøker menstruasjonsforstyrrelser etter coronavaksine

Folkehelseinstituttet (FHI) skal undersøke om det er en sammenheng mellom coronavaksiner og blødningsforstyrrelser.

Publisert
Sist oppdatert

Flere kvinner har meldt om menstruasjonsforstyrrelser etter å ha fått coronavaksine.

– Foreløpig vet vi ikke sikkert om menstruasjonsforstyrrelser eller underlivsblødninger etter overgangsalderen opptrer hyppigere etter vaksinering enn normalt. Dette er det viktig å finne ut av, og vi jobber nå med å skaffe kunnskap om dette gjennom analyser av data som Folkehelseinstituttet har samlet inn i flere norske befolkningsundersøkelser, sier lege Lill Trogstad i en pressemelding fra FHI.

Den europeiske legemiddelmyndigheten EMAs komité for legemiddelovervåking (PRAC) har diskutert bivirkningsmeldinger om menstruasjonsforstyrrelser. De har konkludert med at det ikke er en årsakssammenheng, men at situasjonen bør overvåkes, skriver Dagens Medisin.

(©NTB)

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer