«Twitter-morderen» i Japan dømt til døden for ni drap

En japansk mann som har fått tilnavnet «Twitter-morderen», ble dømt til døden tirsdag for å ha drept og partert ni mennesker som han møtte på internett.

30 år gamle Takahiro Shiraishi ble dømt til døden for ni drap. Foto: NTB scanpix / Masato YAMASHITA / JIJI PRESS / AFP
30 år gamle Takahiro Shiraishi ble dømt til døden for ni drap. Foto: NTB scanpix / Masato YAMASHITA / JIJI PRESS / AFP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

30 år gamle Takahiro Shiraishi ble arrestert i 2017 da det ble funnet kroppsdeler i hjemmet hans.

Ifølge påtalemyndigheten skal Shiraishi ha åpnet en Twitter-konto i mars 2017 for å kontakte kvinner som vurderte selvmord, noe han anså som lette mål. Åtte av ofrene var kvinner, alle mellom 15 og 26 år.

En 20 år gammel mann ble også drept etter at han konfronterte Shiraishi og spurte hvor kjæresten hans var.

Shiraishi har tilstått drapene på de ni unge ofrene og erklært seg skyldig. Men forsvarerne hans har argumentert for at han burde få mildere straff fordi ofrene skal ha gitt samtykke til å bli drept.

Retten avviste at ofrene hadde gitt sitt samtykke til å bli drept.

– Det er ekstremt alvorlig at livene til ni unge mennesker ble tatt fra dem. Verdigheten til ofrene ble tråkket på, sa en dommer, ifølge den statlige kringkasteren NHK.

Dødsstraff blir gjennomført ved henging i Japan. Landet er blant få industrialiserte land som fortsatt har dødsstraff, og det har bred støtte i befolkningen. Det tar ofte lang tid fra dom til gjennomføring av dødsstraffen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer