Annonse

Tips til kveldsmat – dette metter og gir deg bedre søvn

– Et kveldsmåltid er en perfekt mulighet til å få boostet kroppen, sier lege.

Hva bør du spise til kveldsmat? Foto: Bozhena Melnyk/Shutterstock/NTB scanpix.
Hva bør du spise til kveldsmat? Foto: Bozhena Melnyk/Shutterstock/NTB scanpix. Vis mer

(SOL.no): Kveldsmat kan være vanskelig. Skal man hoppe over måltidet og vente på frokost?

Er det samme hva man spiser hvis man først spiser?

Les også: 10 grunner til at frokost var det beste måltidet som barn

Ikke legg deg sulten

Maria Arlén Larsen, er utdannet lege, med overvekt som spesialfelt, forsker på ernæring og har grunnlagt organisasjonen Lifeness. Hun mener på sin side det ikke er bra for kroppen å legge seg i senga sulten.

Maria Arlén Larsen mener det er viktig å spise kveldsmat om du er sulten. Foto: Privat.
Maria Arlén Larsen mener det er viktig å spise kveldsmat om du er sulten. Foto: Privat. Vis mer

– Kroppen liker å være mest mulig i balanse før man legger seg, dette gjelder både i forhold til inntak av mat, drikke og fysisk aktivitet. Det er fornuftig å verken gå mett eller sulten til kvelds for å få en god natts søvn.

– Om natta skal kroppen vår ha fokus på å restituere seg, og ønsker å bruke minst mulig energi på fordøyelse av mat, sier hun.

Les også: Dårlig tid? Da er denne frokosten genial

Spis to timer før du legger deg

Arlén Larsen mener kroppen derimot er veldig klar for mat om morgenen, da klarer den å ta opp mye næring.

– Det er en fint mål å forsøke å spise som en konge om morgenen, som en prins til lunsj og som en lakei til middag.

Kroppen har altså mer behov for næring tidligere på dagen.

– Jeg anbefaler å forsøke å spise et lite kveldsmåltid omtrent to timer før man skal legge seg, om man ikke legger seg for seint, slik at man ikke går sulten til sengs. Det er også fornuftig å ha et planlagt kveldsmåltid, ikke for seint, da dette hjelper også på om man har søtsug til kvelden, sier hun.

Man må huske på at det er mange individuelle variasjoner ut fra aktivitetsnivå, hva som er målet, når man spiser middag osv. Det viktigste er at man kjenner etter og lytter til kroppen.

– Hva bør det inneholde av næringsstoffer?

– Et kveldsmåltid er en perfekt mulighet til å få boostet kroppen litt med gode næringsstoffer. Dette er en gylden mulighet til å få i seg mer grønnsaker, frukt, gode kilder til proteiner, sunne fettsyrerog/ eller langsomme karbohydrater, sier hun.

Les også: Løft smaken av lammesteken til nye høyder

Mat som både metter og gir god søvn

Legen har flere forslag til kveldsmat. Dette er mat som metter godt, da de er spesielt fiberrike, og inneholder gode kilder til proteiner og fett:

Fruktsalat kan være fin kveldsmat. Foto: pilipphoto/Shutterstock/NTB scanpix.
Fruktsalat kan være fin kveldsmat. Foto: pilipphoto/Shutterstock/NTB scanpix. Vis mer
  • Yoghurt naturell med litt valnøtter+ linfrø og bær- bland gjerne i litt kesam naturell eller cottage cheese for ekstra metthetsboost
  • En rugbrødskive med egg med noen skiver avokado og tomat med litt pesto
  • En liten porsjon havregrynsgrøt med litt valnøtter, kanel og litt honning- ha i ekstra fiber (psyllium husk eller kruskakli) og litt kesam eller cottage cheese for ekstra metthet, samt friske bær på toppen
  • Fruktsalat med eple og melon med valnøtter og litt honning
  • 2 bløtkokte eller posjerte egg med tomat/spinat salat og pesto

Les også: 10 oppskrifter på vafler

Hva er viktig å spise for å få god søvn?

Arlén Larsen forteller at et balansert kveldsmåltid viktig for å sove godt. Altså jo mer kroppen er i balanse, desto bedre. Ikke for mett og ikke for sulten. Aminosyrer som kroppen ikke klarer å lage selv, tilføres gjennom proteiner fra maten vi spiser.

– Et eksempel på en slik aminosyre er Tryptofan som har betydning for produksjonenP av søvnhormonet Melatonin, sier hun.

Mat som er rik på denne aminosyren er for eksempel nøtter og frø, havregryn, spinat, melkeprodukter (eks. på proteinrike melkeprodukter; yoghurt, kesam og cottage cheese, ost), fisk og kylling.

Når det gjelder drikke er det viktig å nevne dette også; Om vi drikker for mye rett før vi legger oss, kan dette forstyrre søvnen.

– Drikker som sort te, grønn te, «sort» brus (cola/pepsi- maks) og koffeinfri kaffe inneholder også noen mengder koffein. Koffeinfri te er urte-te, nypete, kamillete, ingefærte og fruktte.

– Det er også greit å vite at koffein kan være i kroppen så lenge som 10 timer etter at vi inntar det er også verdt å nevne. Men dette variere også fra person til person, noen «forbrenner» koffein fortere enn andre, sier hun.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder