Så langt i år har ti personer, dobbelt så mange som på samme tidspunkt i fjor, mistet livet i motorsykkelulykker på norske veier. Hele fem av dem døde i juni. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Så langt i år har ti personer, dobbelt så mange som på samme tidspunkt i fjor, mistet livet i motorsykkelulykker på norske veier. Hele fem av dem døde i juni. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

Ti MC-dødsfall hittil i år – fem av dem i juni

Så langt i år har ti personer, dobbelt så mange som på samme tidspunkt i fjor, mistet livet i motorsykkelulykker på norske veier. Hele fem av dem døde i juni.

Publisert

– Antall omkomne i trafikken har over tid blitt betydelig redusert, men MC-ulykkene har dessverre ikke fulgt den samme utviklingen, sier fungerende kommunikasjonssjef Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk til NTB.

Han ser på tallene fra Statens vegvesens ulykkesstatistikk for motorsykler og mopeder. Der har antallet som har omkommet i trafikken på motorsykkel eller moped i juni de siste ti årene ligget mellom tre og seks, med unntak av 2013, da det var ingen. I fjor var det tre slike dødsfall i juni.

I år har det vært mange alvorlige motorsykkelulykker i juni, med til sammen fem dødsfall, før månedens siste helg.

Mandag kveld døde en ung mann i 20-årene etter å ha kjørt av veien ved Håkestadveien i Larvik i Vestfold. Torsdag døde en turist i 30-årene av skadene etter en motorsykkelulykke på Fræna i Møre og Romsdal dagen før.

Harde fakta

I 2018 omkom totalt 16 motorsyklister og mopedister i trafikken, mens snittet de fem foregående årene var 21 slike dødsfall i året.

– Vi har registrert ti drepte på MC hittil i år, dobbelt så mange som på samme tidspunkt i fjor. Tallet er imidlertid på samme nivå som årene før 2018, påpeker avdelingsdirektør Guro Ranes for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

– Antall drepte og hardt skadde på motorsykkel og moped gikk opp i perioden 2011 til 2015. Deretter lå det jevnt i 2016 og 2017, før det gikk litt ned igjen i 2018, sier hun.

Nullvisjon

12. juli skal Vegvesenet gjøre opp status for trafikkulykker i Norge i juni. Trygg Trafikk håper det ikke blir flere triste tall å legge til statistikken etter den kommende helga.

2013 hadde den eneste junimåneden de siste ti årene den såkalte nullvisjonen er nådd for dødsfall. Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge. Det er en visjon om et transportsystem der ingen mister livet eller blir hardt skadd.

– Det som ofte kjennetegner en alvorlig MC-ulykke er utforkjøring i sving. Man kommer inn i svingen med for høy hastighet og klarer ikke å holde sykkelen på veien. Det er et utfordrende kjøretøy som krever mye av fører. I tillegg er sesongen ofte kort, og det går lang tid fra sesongen er slutt til du kan finne fram sykkelen igjen. Det betyr at man bør å bruke god tid til å trene seg opp igjen for å lære seg sykkelen på nytt, påpeker Steen i Trygg Trafikk. Før helga har han følgende råd til alle som er ute på motorsykkel:

– Som ellers i trafikken er det viktig å gjøre seg synlig, bruke riktig og godkjent sikkerhetsutstyr og kanskje aller viktigst – tilpass farten.

(©NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.