Telenor gikk seirende ut av telefonsalg-strid

Markedsrådet mener Telenor handlet i tråd med regelverket da de ringte bredbåndskunder som var reservert mot telefonsalg, for å tilby dem mobilabonnement.

Publisert

Markedsrådet har dermed opphevet Forbrukertilsynets vedtak som innebar at Telenor måtte betale tvangsmulkt på 30.000 kroner for hver oppringning som var i strid med vedtaket. Det opplyser Forbrukertilsynet.

Forbrukerrådet innførte i februar forbudsvedtaket mot Telenor etter å ha mottatt flere klager fra bredbåndskunder hos selskapet som reagerte på at de hadde blitt ringt opp og tilbudt mobilabonnement. Alle klagerne hadde reservert seg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret.

Telenor mente imidlertid at de holdt seg innenfor markedsføringsloven, som sier at det er tillatt å ringe kunder som har reservert seg mot telefonsalg for å tilby dem tilsvarende tjenester som de alt har kjøpt. Telekomselskapet valgte derfor å klage vedtaket inn for Markedsrådet, som er enige med Telenor og dermed ga dem medhold.

Forbrukertilsynet mente også at Telenor brøt markedsføringsloven ved å ringe forbrukere som hadde gitt beskjed direkte til selskapet om at de ikke ønsket å bli oppringt. Tilsynet hadde mottatt 24 klager på dette, men Markedsrådet mener at disse ikke ga tilstrekkelig bevis for at Telenor handlet i strid med loven. Også på dette punktet fikk Telenor medhold, og hele Forbrukertilsynets vedtak er dermed opphevet.

(©NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.