Telenor får milliongebyr etter mobilproblemer

Rammet hele landet.

(upublisert) Opprettet
En feil førte til et større utfall av mobiltjenester i hele landet om kvelden 30. oktober 2014. Flere enn tre millioner kunder fikk ikke brukt mobiltjenester i omtrent to og en halv time. Feilen oppsto i forbindelse med planlagt arbeid i Telenors abonnentsdatabase. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har nå gransket hendelsen. Konklusjonen er at Telenor ikke hadde gode nok rutiner for å redusere risikoen for feil. For dette varsler Nkom et gebyr på 9 millioner kroner til Telenor. Feilen hadde «betydelig skadepotensial», og Telenor opptrådte uaktsomt da feilen oppsto, fastslås det. Telenor pålegges samtidig å forbedre rutinene for å unngå lignende hendelser i framtida. Telenor har fått frist til 7. april med å kommentere varselet. Kort tid etter utfallet innførte Telenor nye rutiner for å redusere risikoen, men Nkom mener disse nye rutinene ikke adresserer de underliggende årsakene til feilen som oppsto. I sitt varsel til Telenor ber Nkom selskapet om å legge fram en tiltaksliste og en tidsplan for å få bukt med problemene

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.