Telefonsvindel:

Svindelanropene tar av: - Vi er alle et mål

I fjerde kvartal stanset Telenor rundt 300 millioner forsøk på digital kriminalitet mot kundene, en økning på 30 prosent sammenlignet med kvartalet før.

Mandatory Credit: Photo by Mateusz Slodkowski/SOPA Images/Shutterstock (13671916ac)In this photo illustration a Telenor logo seen displayed on a smartphone.Logos displayed on smartphones in Poland - 17 Dec 2022
Mandatory Credit: Photo by Mateusz Slodkowski/SOPA Images/Shutterstock (13671916ac)In this photo illustration a Telenor logo seen displayed on a smartphone.Logos displayed on smartphones in Poland - 17 Dec 2022 Vis mer
Publisert

Med kunstig intelligens på fremmarsj går vi en ny tid i møte. De kriminelle miljøene har fått tilgang til en ny verktøykasse som skaper økt uforutsigbarhet, fremholdt Telenor-sjef Sigve Brekke i forbindelse med resultatfremleggelsen onsdag.

– Vi må tilpasse oss, være årvåkne og ta grep for å verne om våre digitale liv og verdier, sier konsernsjef Sigve Brekke i Telenor. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
– Vi må tilpasse oss, være årvåkne og ta grep for å verne om våre digitale liv og verdier, sier konsernsjef Sigve Brekke i Telenor. Foto: Beate Oma Dahle / NTB Vis mer

– Uavhengig av om du er privatperson eller bedriftseier, så er vi alle et mål. Derfor må vi tilpasse oss, være årvåkne og ta grep for å verne om våre digitale liv og verdier, sier Brekke.

I 2023 stanset Telenor 280 millioner svindelanrop globalt. 31 millioner i Norge og 63 millioner i Norden.

– Økt digitalisering betyr større sårbarhet, og derfor er investeringer i digital sikkerhet like viktige som investeringer i kunstig intelligens. Norsk næringsliv og offentlige virksomheter er utsatt for stadige flere og mer alvorlige cyberangrep, sier Brekke.

(©NTB)

Mer om