27-åringen kom ned en bakke i høy fart mot et trafikklys, men det er uklart om han kjørte på rødt. Ulykken er den første med dødelig utgang ved bruk av elsparkesykkel i Sverige.
Forsker Hans Cassepierre ved det svenske trafikktilsynet mener at disse sparkesyklene må bort fra veiene. Dette er ikke et framkomstmiddel som hører hjemme der, sier han til TT.

Blinde påkjørt av sparkesykler - krever tiltak
Som i norske byer er elsparkesykler spredd rundt i svenske byer i stort antall på få uker denne våren. Og i kjølvannet kommer ulykkene. Akuttmottaket i Malmö melder at det hver uke kommer flere pasienter med skader etter bruk av elsparkesykler.
Problemet i Sverige, som i Norge, er at sparkesyklene er vanskelig å klassifisere. Det er ikke en elsykkel, som har maksfart på 20 kilometer i timen og spesielle krav til bremser og annet utstyr, og heller ingen moped.
– Skal de være i trafikken, må de oppfylle kravene som stilles til elsykler. Hvis ikke, må de bort, mener Cassepierre ved trafikktilsynet i Sverige.
(©NTB)
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.