Storspiste unge dinosaurer forsynte seg grådig av matfatet

Sultne tenåringsdinosaurer kan være svaret på mysteriet om hvorfor det nesten ikke finnes mellomstore kjøttetende dinosaurer.

Dette beistet av en Tyrannosaurus rex besøkte Oslo for noe år siden. Stan som den heter, var 13 meter lang i levende live. Foto: Thomas Bjørnflaten / NTB Vis mer
Publisert

Om man studerer tusenvis med fossiler fra dinosaurer fra samlinger over hele verden, er det påfallende hvor få mellomstore rovdinosaurer det finnes. Det gjelder uansett hvilken periode man studerer. Enten veide de flere tonn, som den velkjente Tyrannosaurus rex, eller så var de på størrelse med høns.

– Det er som å dra ut på savannen og ikke se noe dyr på størrelse mellom en løve og en liten ørehund på noen få kilo, sier forskeren Katlin Schroeder ved Universitetet i New Mexico til tidsskriftet Science.

Paleontologer, forskere som studerer utdødde arter og fossiler, har lenge mistenkt at konkurranse er årsaken. De store kjøttetende dinosaurene som vokser seg store og sterke, legger beslag på all næringen der de mellomstore rovdinosaurene rent teoretisk skulle levd.

Over hele kloden

For å teste denne teorien finkjemmet Schroeder paleontologiske biologiske databaser. Hun hentet opplysninger om 550 forskjellige arter dinosaurer i 43 forskjellige artssamfunn på sju kontingenter i en tidsperiode på 36 millioner år.

Funnet er det samme over alt. Det er tydelig fravær av kjøttetende dinosaurer i en mellomstørrelse. Det vil si de som veier mellom 100 kilo og 1.000 kilo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.