Stadig flere blir lurt: - Får telefon fra «banken»

Stadig flere eldre har vært rammet av ID-tyveri. NorSIS og Skatteetaten mener det bør innføres unike identiteter i Folkeregisteret for å beskytte mot ID-tyveri.

Andelen eldre som de siste to årene har vært rammet av ID-tyveri øker. EN ny undersøkelse viser at 5 prosent av dem over 60 år har vært rammet. Foto: Berit Roald / NTB
Andelen eldre som de siste to årene har vært rammet av ID-tyveri øker. EN ny undersøkelse viser at 5 prosent av dem over 60 år har vært rammet. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer
Publisert

Antall nordmenn som oppgir at de har vært rammet av ID-tyveri over en toårsperiode ligger stabilt på rundt 150.000 personer. Det kommer fram i en undersøkelse Respons Analyse har utført for Skatteetaten og Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS).

I årets undersøkelse ser man en økning blant de eldre i befolkningen. 5 prosent av dem over 60 år har vært rammet av ID-tyveri de siste to årene.

I en pressemelding skriver NorSIS at den vanligste formen for ID-tyveri tidligere har vært at noen har kjøpt en vare eller tjeneste på internett i offerets navn. Uavhengig av alder er det nå flere som opplever at noen har overført penger ut fra deres konto uten samtykke.

Utgir seg for å være aktører vi har tillit til

– Ofte er denne typen svindel et resultat av at man har fulgt det som viser seg å være falske lenker for innlogging og på den måten blitt frastjålet informasjon som personnummer, BankID-engangskoder og BankID-passord som kan misbrukes, sier Silje Noer Johansen, prosjektleder i ID-juristen.

Hun sier de også ser tilfeller der ofrene får en telefon fra noen som utgir seg for å være for eksempel banken eller andre aktører vi har tillit til, der målet er det samme.

En regel er at man aldri skal gi fra seg påloggingsinformasjon eller logge inn med BankID fra lenker man mottar uoppfordret i SMS, epost eller sosiale medier.

Behov for flere tiltak

NorSIS og Skatteetaten mener det er behov for flere tiltak for å sikre folks identiteter og beskytte mot ID-tyveri.

Et av tiltakene er innføring av unike identiteter i Folkeregisteret, som innebærer at alle som er registrert med et fødsels- eller d-nummer kan få merket nummeret som unikt.

– Dette vil bidra til å sikre at en person kun har ett ID-nummer i det norske Folkeregisteret. Det vil gjøre det vanskeligere for en person å ha flere identiteter, og kan redusere risikoen for at andre benytter eller stjeler en persons identitet, skriver NorSIS i en pressemelding.

– Et felles mål for identitetsforvaltningen i Norge er å sikre at én person har én sikker grunnidentitet i Folkeregisteret. Med unike identiteter får vi til dette, forteller Marianne Henriksen, som er fagdirektør for ID-forvaltning i Skatteetaten.

Eldre er mer bekymret

I tillegg til at 5 prosent av de over 60 er rammet av ID-tyveri de siste to årene, svarer en av tre i denne aldersgruppen at de er bekymret for å bli rammet av ID-tyveri.

– Det er bekymringsfullt at de eldre ser ut til å bli rammet i større grad enn tidligere. At den samme aldersgruppen også er mer bekymret for å bli rammet enn de yngre, vitner om et behov for å gi dem mer kunnskap om typiske former for ID-tyveri, og hvordan de best kan beskytte seg i ulike situasjoner, sier seniorrådgiver Eivind Reiner-Holm, hos NorSIS.

(©NTB)

Mer om