Spill mot sjakkroboten «Caruana»

Ta et parti for Carlsen!

Publisert
Sist oppdatert

I 1997 slo sjakkcomputeren Deep Blue daværende verdensmester Kasparov og sjakkcomputerenes æra begynte. I dag vil de mest avanserte sjakkcomputerne slå Magnus Carlsen i 100 av 100 partier forholdsvis enkelt. Forklaringen på dette er rett og slett matematikk.

Der verdensmesterens magefølelse og kalkulasjonsevne stopper, kan Stockfish og Sesse fortsatt regne ut garanterte fordeler og ulemper i timesvis. Dette gjøres ved å analysere trekk for trekk og forfølge alle mulige iterasjoner til partiet er over. Deretter rangerer den trekkene i prioritert rekkefølge.

VM for computere

I dag brukes sjakkcomputere aktivt av både Team Carlsen og Team Caruana i forberedelsene til, og under VM. Sjakkcomputere er nå en så stor del av sjakken at de har sitt eget verdensmesterskap. Der møter de hverandre og spiller sjakk svært få av oss forstår regnet ut ved hjelp av enormt kraftige datamaskiner.

Nå har ny teknologi som neural networks og machine learning meldt seg på, og sjakkcomputere som Leela og AlphaZero har blandet seg inn i kampen om å være den sterkeste sjakkcomputeren på planeten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer