Sofa, hund og Rolex blant det vi søker mest etter på Finn

Sofa ble oftest søkt etter på Finn i året som har gått. I år har hund kommet inn på topp-ti-listen for hele landet.

Statistikken over søk på Finn kan tyde på at mange nordmenn ønsket seg hund i 2022. Søkeordet har kommet inn på topp-ti-listen for hele landet. Foto: Jon Eeg / NTB
Statistikken over søk på Finn kan tyde på at mange nordmenn ønsket seg hund i 2022. Søkeordet har kommet inn på topp-ti-listen for hele landet. Foto: Jon Eeg / NTB Vis mer
Publisert

De mest populære kategoriene er møbler og interiør, klær og tilbehør, ting til hage og elektronikk, forteller Kathrine Opshaug Bakke i Finn.

– Tidligere var det unge miljøbevisste som handlet brukt, men stadig flere hiver seg på trenden. Aldersgrupper der det tidligere ikke har vært vanlig å tenke brukt framfor nytt, velger nå å kjøpe brukt i større grad, sier hun.

Sofa er å finne på topplisten år etter år, det samme er sykkel og kommode. Hagemøbler går også igjen i de fleste fylkene.

Mange vil ha hund

I år har dessuten ordet «hund» kommet inn på topplisten for hele landet.

– Vi har sett en stor interesse for søk etter hund siden pandemiens start i 2020, og i Nordland er dette det mest brukte søkeordet i år, sier Opshaug Bakke.

Ellers er det en del forskjeller fra fylke til fylke.

– For eksempel så er ordet «vedmaskin» på sjetteplass i Innlandet, mens i Rogaland og Vestland er «Lego» så populært at dette ordet ligger på søketoppen, sier hun.

Foruten «hund» har folk i Nordland også søkt mye etter Bodø og Narvik.

I Oslo og Viken er «Rolex» på topplista, mens folk i Troms og Finnmark er interesserte i turklær, med søk etter Norrøna og Arc'teryx.

«Gis bort» klatrer på lista

I Agder er det mange som ønsker seg en kattunge, og søkeordet ligger på 10. plass.

Både i Trøndelag og i Møre og Romsdal søker mange etter kjøkkeninnredning, mens Iphone og ved er noen av de mest populære søkene i Vestfold og Telemark.

Nytt av året er at søkeordet «gis bort» har kommet mye høyere på listen enn tidligere i nesten alle fylker.

– Det er naturlig å tro at interessen for både å handle brukt, men også å lete etter ting som gis bort, har med økte levekostnader å gjøre. På landsoversikten er søkeordet «gis bort» på andreplass, noe som er langt høyere enn tidligere, sier Opshaug Bakke.

(©NTB)

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

SOL er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer