Skipssjefen reagerer på rutiner: - Hårreisende

Skipssjefen på KNM Helge Ingstad sier det er hårreisende at sjøtrafikksentralen hadde en norm om at tankskip i ulykkesleden skulle gå på babord side.

KNM Helge Ingstad ved skadestedet i Øygarden etter at fartøyet forliste i 2018. Foto: Terje Pedersen / NTB
KNM Helge Ingstad ved skadestedet i Øygarden etter at fartøyet forliste i 2018. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert

Vaktsjefen som er tiltalt for fregattforliset sa i sin forklaring tidligere i rettssaken at han ikke kjente til en slik norm. Normalt er det slik at skip seiler på sin styrbord side, og dermed deler leden mellom seg.

Men tankskipet Sola TS, som Helge Ingstad kolliderte med, seilte på babord side. Ifølge aktoratet er dette en norm hos sjøtrafikksentralen.

– Hvis det er riktig, at det er en norm at de går babord ut derfra, mener jeg det er hårreisende. Jeg visste ikke om det, det står ikke i kartet, sier skipssjef Preben Ottesen i rettssaken ifølge Bergens Tidende.

Han lå og sov da ulykken skjedde. I retten har aktoratet hevdet at det ville være uforholdsmessig og muligens farlig hvis tankskipet skulle ha krysset leden først, for så å seile på styrbord side.

– Det gjør man andre steder, sa skipssjefen.

(©NTB)

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

SOL er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer