PostNord får overtredelsesgebyr

PostNord må betale 600.000 kroner for å ha sendt ut SMS-spam

PostNord må betale 600.000 kroner i overtredelsesgebyr for å ha sendt ut markedsførings-SMS-er til hundretusener forbrukere uten å ha innhentet samtykke.

Juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukertilsynet sier PostNord har brutt markedsføringsloven. Postselskapet får et gebyr på 600.000 kroner. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukertilsynet sier PostNord har brutt markedsføringsloven. Postselskapet får et gebyr på 600.000 kroner. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det har Forbrukertilsynet bestemt, som mener SMS-ene er et grovt brudd på markedsføringsloven.

I løpet av desember 2018 sendte PostNord ut SMS-reklame til totalt 855.174 forbrukere, uten å ha innhentet samtykke.

Meldingene inneholdt markedsføring for PostNords egne tjenester og tilbud fra samarbeidspartnere.

Tilsynet mottok totalt 18 klager på disse sms-ene.

I flere av klagene kom det fram at den eneste kontakten forbrukerne hadde hatt med PostNord, var som pakkeleverandør ved handel i nettbutikker.

– Med tanke på at PostNord innhenter personopplysninger til et stort antall forbrukere i Norge, er det ekstremt viktig at selskapet ikke utnytter disse opplysningene i strid med lovverket, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er arkivert, hvis du ønsker å lese denne så må du logge deg inn med en aID konto først.

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer