Undersøkelsen er utført av Respons Analyse på vegne av Skatteetaten og Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS). Den viser at 3,6 prosent av de spurte oppgir å ha fått misbrukt sin identitet de to siste årene.
– Fortsatt opplever altfor mange å få ID-en sin misbrukt, og det må vi gjøre noe med, sier Marianne Henriksen, fagdirektør for ID-forvaltningen i Skatteetaten.

Fjordland tilbakekaller tomatsuppe etter eggtabbe
De fleste tilfellene av ID-tyveri skjer i forbindelse med netthandel. I nær halvparten, 47 prosent, av tilfellene har det skjedd ved at noen har kjøpt en vare i deres navn på internett.
I tillegg oppgir 22 prosent at deres identitet er blitt misbrukt ved kjøp av en tjeneste eller abonnement på internett.
– Samtidig er det godt å se at ID-misbruket ikke har skutt i været selv om året vi har lagt bak oss har vært preget av korona og langt mer netthandling enn tidligere, sier Henriksen.
Seniorrådgiver Eivind Reiner-Holm i NorSIS mener bruk av BankID eller andre totrinnspålogginger er årsaken til at ikke flere svindles. I tillegg har folk flest blitt mer bevisst på å ikke dele personopplysninger ukritisk, påpeker han.
(©NTB)
