Det kan ta tid å få saker behandlet hos Nav, enda de hadde ambisjoner om å kutte ventetid. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Det kan ta tid å få saker behandlet hos Nav, enda de hadde ambisjoner om å kutte ventetid. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

Økt ventetid hos Nav, tross tiltak for det motsatte

Nav tok for et par år siden grep for å kutte ventetiden for saksbehandlingen. For mange områder er ventetiden blitt lengre, opptil 59 prosent lengre.

Publisert

Det viser en oversikt gjengitt i Klassekampen. Arbeids- og velferdsetaten (Nav) oppgir hvor lang tid de bruker på saksbehandling på ulike områder nå, sammenlignet med 2015.

I 2017 ble det gjort flere tiltak for å kutte ventetiden, blant annet ble personmøter redusert til fordel for kontakt per telefon eller internett.

For arbeidsavklaringspenger øker saksbehandlingstiden fra et snitt på 10,9 kalenderdager i 2015 til 17,3 dager så langt i år, hele 59 prosent lengre ventetid enn før. Saksbehandlingstiden for foreldrepenger er økt fra 26,2 til 35,9 dager.

Behandlingstiden for saker som gjelder barnetrygd, kontantstøtte, yrkesskader, hjelpemidler, bidrag til enslig forsørger, gravferdsstønad, tilleggsstønad, tilleggsstønad arbeidssøkere og supplerende stønad har også økt.

Et par av de største postene har gått noe ned. Saksbehandling av alderspensjon er redusert siden 2015, men har så gått noe opp igjen, fra 5,7 dager i 2017 til 6,8 dager så langt i 2019, mens uføretrygd i snitt er ned fra 139 dager i 2015 til 123 dager i dag.

(©NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.