Økt pågang i julen: - Julaften og første juledag er mer preget av alvor

Mental Helses hjelpetelefon har hatt en økning på 4,5 prosent i antallet henvendelser i julen i år. Også Alarmtelefonen og Kors på halsen har hatt stor pågang.

Samtaletilbudene for psykisk helse har hatt stor pågang i julen. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB
Samtaletilbudene for psykisk helse har hatt stor pågang i julen. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bli varslet om siste nytt i Sol-appen! Last ned for Iphone her og Android her!

I alt har Mental Helses hjelpetelefon 116 123 hatt 4230 henvendelser fra 18. til 26. desember. Det er en økning på 4,5 prosent fra samme periode i fjor.

I samme periode har det vært 2953 henvendelser på chat gjennom sidetmedord.no / mentalhelse.no.

Totalt har det dermed vært 7183 henvendelser på chat og telefon i perioden.

Stor pågang fra barn og unge

Også Alarmtelefonen, som er rettet mot barn og unge under 18 år, har opplevd stor pågang i julen.

De har både telefon og chat, og de fleste som tar kontakt benytter chatten.

– Det har vært veldig stor pågang. Spesielt på kveld og natt, sier avdelingsleder Margrethe Østerhus til NTB.

Ifølge Østerhus har Alarmtelefonen mottatt opptil 50 henvendelser i løpet av en natt.

– Temaene handler om alt fra selvmordstanker til konflikt med foreldrene og alkohol. Det er de samme temaene vi hører om jevnt og trutt, men det forsterkes i jula, sier hun.

Særlig er det flere henvendelser som dreier seg om alkohol og rus.

Fra lillejulaften til 28. desember har Alarmtelefonen mottatt rundt 130 henvendelser.

– Mye før og etter de røde dagene

Nelli Kongshaug er enhetsleder i Kors på halsen, som er et samtaletilbud til barn og unge. De har opplevd en liten økning i antall henvendelser sammenlignet med i fjor. I perioden 22.–26. desember har de mottatt rundt 260 henvendelser.

– I dagene før jul handler det mye om psykisk helse og følelser, selvmordstanker og selvskading. På selve julaften og første juledag er hovedtemaene familie og hjem-situasjon. Relasjon til foreldre, konflikter hjemme og krangling, sier Kongshaug til NTB.

De fleste – åtte av ti – tar kontakt via chat. En del ringer, mens noe færre tar kontakt på epost.

Det har vært noe mindre pågang på julaften og første juledag, men det er som normalt, ifølge Kongshaug. Siden tilbudet er rettet mot barn og unge, er det en begrenset målgruppe. Åpningstidene på svartjenesten er også to timer kortere enn vanlig.

– Vi ser at det er mye i forkant og etter de røde dagene. Det er mange unge som er mye sammen med familien og ikke har så stor mulighet til å få være litt alene, sier Kongshaug.

– Samtidig ser vi også at julaften og første juledag kan vi motta henvendelser som er preget av mer alvor, sier hun.

Mer om