Japan:

Nye teori om årsaken til kollisjonen: - Stor mulighet

Etterforskere forsøker å finne svar på hva som skjedde da to fly kolliderte i Tokyo. Årsaken kan ha vært menneskelig feil, ifølge japanske medier.

Fem mennesker omkom da et passasjerfly fra Japan Airlines kolliderte med et fly fra den japanske kystvakten under landing på Haneda-flyplassen i Tokyo tirsdag. Foto: Kyodo News / AP / NTB
Fem mennesker omkom da et passasjerfly fra Japan Airlines kolliderte med et fly fra den japanske kystvakten under landing på Haneda-flyplassen i Tokyo tirsdag. Foto: Kyodo News / AP / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fem mennesker omkom i kollisjonen mellom et passasjerfly fra Japan Airlines (JAL) og et fly fra landets kystvakt på Haneda-flyplassen tirsdag.

Ulykken skjedde etter at passasjerflyet hadde landet, samtidig som det lille kystvaktflyet var i ferd med å ta av.

Videoer i sosiale medier viser et fly brenne mens det taxer på rullebanen på Haneda-flyplassen i Japan. Video: X Vis mer

Begge flyene ble omgjort til et flammehav etter kollisjonen. Alle de 379 om bord i passasjerflyet ble evakuert før flyet sto i full fyr. Verre gikk det med personene om bord i Dash 8-flyet fra kystvakten.

Fem av de seks personene om bord omkom. Den eneste som overlevde, var kapteinen, som berget livet på mirakuløst vis.

Japan har ikke opplevd alvorlige flyulykker av denne typen på mange tiår, og politiet etterforsker nå hvordan kollisjonen kunne skje.

– Ikke grønt lys

Kommunikasjonen mellom kontrolltårnet på Haneda-flyplassen og de to flyene er sentral i etterforskningen, og lydopptak gjengitt av flere japanske medier tyder på at passasjerflyet hadde tillatelse til å lande.

Det stemmer også med opplysningene fra JAL, som også viser til at kapteinen på passasjerflyet ikke fikk øye på kystvaktflyet i mørket.

Etterforskere fra politiet og Japans flyhavarikommisjon undersøkte onsdag de to flyvrakene etter kollisjonen på Haneda-flyplassen i Tokyo. Foto: Kyodo News / AP / NTB
Etterforskere fra politiet og Japans flyhavarikommisjon undersøkte onsdag de to flyvrakene etter kollisjonen på Haneda-flyplassen i Tokyo. Foto: Kyodo News / AP / NTB Vis mer

Flygeren på Dash 8-flyet, 39 år gamle Genki Miyamoto, skal ha forklart at også han hadde fått grønt lys fra flygelederne, men opplysninger fra transportdepartementet tyder på det motsatte.

Kommunikasjonsdata mellom flyet og kontrolltårnet viser at han ikke hadde fått klarsignal, skriver nyhetsbyrået Kyodo onsdag.

Menneskelig svikt?

– Det er en stor mulighet for at det var en menneskelig svikt, mener den tidligere JAL-flygeren Hiroyuki Kobayashi.

– Bare ett fly om gangen har tillatelse til å være på rullebanen, men selv om det var gitt landingsklarering befant flyet fra kystvakten seg der, konstaterer Kobayashi.

Politiet har nå opprettet en spesialenhet som skal undersøke flyvrakene, og intervjue alle som kan bidra til å gi et svar på hva som skjedde.

Det samme skal den japanske flyhavarikommisjonen (JTSB) gjøre. De får bistand fra Frankrike, der Airbus-flyet fra JAL ble bygd, samt fra Storbritannia der flyets to Rolls-Royce-motorer ble produsert.

JTSB har alt sikret seg ferdsskriveren og taleregistratoren fra Dash 8-flyet, ifølge Kyodo.

(©NTB)

Mer om