Ny forskning: Tre-fire minutter løping er nok

Tre til fire minutter med intens fysisk aktivitet hver dag nedsetter risikoen for tidlig død, viser forskning.

Løpeturer for å rekke bussen kan forlenge livet, ifølge australske forskere. Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB
Løpeturer for å rekke bussen kan forlenge livet, ifølge australske forskere. Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB Vis mer
Publisert

Løpe for å rekke bussen. En runde med støvsugeren. Gå en tur. Øker man tempoet i disse aktivitetene kan det forlenge livet, ifølge forskere fra Sydneys Charles Perkins Center i Australia.

Forskerne har sett på flere tusen mennesker som har hatt aktivitetsmålere på, som måler intensitet og mengden fysisk aktivitet.

– Vi så på de som rapporterte at de ikke gjorde noen strukturert trening. Og så målte vi effekten av svært korte og intense utbrudd av fysisk aktivitet og hva det betyr for deres totale dødelighet, dødelighet av kreft og dødelighet av hjerte- og karsykdommer, sier forsker Cecilie Thøgersen-Ntoumani.

Øker man tempoet når man vasker og rydder kan det gi en positiv helseeffekt. Illustrasjonsfoto: Annika Byrde / NTB
Øker man tempoet når man vasker og rydder kan det gi en positiv helseeffekt. Illustrasjonsfoto: Annika Byrde / NTB Vis mer

Forskerne fant ut at bare tre til fire utbrudd av fysisk aktivitet om dagen kan redusere risikoen for alle typer dødelighet, særlig hjerte- og karsykdommer.

Den type aktivitet som skilte seg ut i forhold til intensitet på testernes målere, var ting som mange gjør daglig – for eksempel å rydde eller å gå.

– Det er rett og slett bare å prøve å øke intensiteten i de tingene vi gjør uansett. Så hvis vi nå for eksempel vasker huset, noe som kanskje ikke er det morsomste å gjøre, så burde vi gjøre det raskere, sier Thøgersen-Ntoumani.

(©NTB)

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

SOL er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer