Norwegian vil gå ut av konkurskarantene i april

Norwegian satser alt på å unngå konkurs og regner noe forsinket med å komme ut av karantene i april. Dagens eiere vil da bare utgjøre 5 prosent av selskapet.

18 av Norwegians fly er Boeing 737 MAX 8, flytypen som onsdag fikk opphevet flyforbudet etter nesten to år på bakken. Om Norwegian vil fortsette å bruke disse flyene på lang sikt er derimot ikke avklart. Foto: Vidar Ruud / NTB
18 av Norwegians fly er Boeing 737 MAX 8, flytypen som onsdag fikk opphevet flyforbudet etter nesten to år på bakken. Om Norwegian vil fortsette å bruke disse flyene på lang sikt er derimot ikke avklart. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert

På et fordringshavermøte i Oslo byfogdembete onsdag formiddag ga den offentlig oppnevnte rekonstruktøren, advokat Håvard Wiker, sin tilslutning til Norwegians redningsplan som ble lagt fram.

Møtet i domstolen kom i kjølvannet av et tilsvarende møte sist fredag i High Court i Dublin hvor en tilsvarende irsk gransker ivaretar den omfattende irske siden av Norwegians virksomhet.

– Imponert

På møtet i Oslo var det enkelte spørsmål til Norwegians planer for å komme seg ut av krisen, men ingen uttrykte mistillit til prosessen.

– Jeg er imponert over innsatsen alle har gjort, inkludert ledelsen i selskapet, med å finne løsninger, sa Wiker da han innledet møtet i retten.

Med forbehold om utviklingen av pandemien satser Norwegian fra april og inn mot sommeren på å være i drift med 50 fly på kortrutenettet i Norge og Norden, og med ruter til og fra Europa, i et nettverk av ruter selskapet tidligere drev med god lønnsomhet. På litt lenger sikt håper ledelsen å operere med 68 fly mot dagens 140.

Kutter verdien med 95 prosent

Fordringshaverne fulgte framleggelsen av kriseplanen digitalt og stilte spørsmål etter at konsernsjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen hadde lagt fram planen for det de kaller Nye Norwegian.

Planen går blant annet ut på å hente inn om lag 4,5 milliarder kroner i ny kapital ved et statlig hybridlån og fra private investorer. Flyparken skal reduseres til 53 fly, og gjelden skal reduseres til om lag 20 milliarder kroner fra toppen i november i fjor, da gjelden var på hele 77 milliarder kroner.

Ifølge planene vil de nye investorene og statens hybridlån utgjøre en eierandel på 70 prosent, mens kreditorer som får gjeld omgjort til egenkapital, vil sitte med 25 prosent. Dagens aksjeeiere vil dermed kun sitte igjen med 5 prosent av selskapet.

– Vi vil beholde noe verdi for de eksisterende aksjeeierne. Mange av dem er også lojale kunder av selskapet, så det vil være riktig å beholde noe verdi til dem, sa Schram under rettsmøtet på spørsmål hvorfor ikke dagens aksjer nulles før den nye redningsplanen skal settes ut i livet.

Ingen billetter refunderes nå

Fremdeles sitter mange reisende som fikk flyturen kansellert før 18. november i fjor, på billetter som Norwegian ennå ikke har refundert. Disse må vente til hele operasjonen med å rekonstruere selskapet er avsluttet i april.

– Selskapet har ikke lov til å betale tilbake kundekrav. Dette kan først skjer etter at man er ute av konkursbeskyttelsen, forklarte advokat Wiker på et pressemøte etter møtet i domstolen.

De som har kjøpt billetter etter 18. november, har derimot fulle forbrukerrettigheter etter gjeldende regler.

I planen for å redde selskapet er det foreslått at de kreditorene til Norwegian som faktisk skal få utbetalt penger etter rekonstruksjonen, skal få en utbetaling på 5 prosent av det opprinnelig kravet. Om det også vil gjelde for urefunderte billetter, er ennå ikke klart.

Konflikten med Boeing

Samtidig som fordringshavermøtet pågikk hos byfogden onsdag, kom meldingen om at EUs byrå for flysikkerhet, Easa, har godkjent flytypen Boeing 737-MAX-flyene for lufttrafikk.

Flytypen ble satt på bakken våren 2019 etter to ulykker som kostet 346 mennesker livet, men Boeing har nå utbedret flyene.

Norwegian har i dag 18 slike fly som har stått på bakken i to år og kostet selskapet store summer. En ordre på 97 like fly er kansellert. Flyselskapet er i dialog med Boeing om dette og har også saksøkt produsenten etter motorproblemene som oppsto med langdistanseflyene Dreamliner, som hindret Norwegian i å bruke dem som planlagt.

Onsdag møter partene hverandre i distriktsdomstolen i Illinois for å diskutere disse tingene.

– Vi vil gjerne få til en løsning også her og er i dialog med Boeing om dette, sier finansdirektøren.

(©NTB)

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer