Resultat etter skatt endte på 1,49 milliarder kroner, viser kvartalsrapporten som ble lagt fram torsdag morgen. Markedet hadde før framleggingen ventet et underskudd på 2,2 milliarder kroner før skatt, ifølge estimater fra Infront Data, melder TDN Direkt.
Fakta om Norwegians kvartalsresultat
Nøkkeltall fra Norwegian Air Shuttles resultat for første kvartal 2019. Tall for første kvartal 2018 i parentes.
* Driftsinntekter: 7.992 millioner kroner (6.993 millioner kroner)
* Driftsresultat: -1.459 millioner kroner (-2.226 millioner kroner)
* Resultat før skatt: -1.978 millioner kroner (-515 millioner kroner)
– Vi ser en positiv utvikling på flere områder dette kvartalet, til tross for 737 MAX-problemene. Vi har iverksatt en rekke tiltak for å forbedre lønnsomheten ved å redusere kostnader og øke omsetningen, sier konsernsjef Bjørn Kjos.
Før skattekostnad svekket Norwegian-tallene seg fra et underskudd på 525 millioner kroner i første kvartal i fjor til -1,98 milliarder kroner i årets tre første måneder.
Kutter kostnader
Omsetningen økte med 14 prosent fra 6,99 milliarder kroner i første kvartal i fjor til 7,99 milliarder kroner i år, først og fremst på grunn av interkontinental vekst og økt trafikk i Norden. Driftsresultat etter av- og nedskrivninger økte fra minus 2,2 milliarder i fjor til minus 1,5 milliarder kroner i første kvartal i år.
Selskapets enhetskostnader, eksklusive drivstoff, er redusert med 8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, opplyser Norwegian i en pressemelding. Det interne kostnadsreduksjonsprogrammet har ført til besparelser på 467 millioner kroner dette kvartalet.
Det underliggende driftsresultatet (EBITDAR) gikk så vidt i pluss, med 88 millioner kroner, fra minus 881 millioner kroner i fjor.
Taper 500 mill. på MAX-krisen

Flyr høyt på norsk fotballjakt
Norwegian venter imidlertid et samlet tap på rundt 500 millioner kroner i år som følge av at selskapets 18 Boeing 737 MAX 8-fly står på bakken. Selskapet melder også om en viss nedgang i kundepågangen som det knytter til situasjonen rundt MAX-flyene. Selskapet gjør «alt i sin makt» for å sørge for at flyginger går som planlagt, uavhengig av hvor lenge MAX-flyene er ute av drift.
– Vi har hatt produktive møter med Boeing hvor vi har diskutert hvordan vi skal manøvrere oss gjennom problemene som MAX-situasjonen påfører Norwegian, sier Kjos.
Flyselskapet holder en grundigere og mer utfyllende presentasjon av årets første kvartal senere torsdag morgen.
(©NTB)

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.