Nortura innrømmer feil: - Grønnvasking

Spriket er for stort mellom markedsføringen av svineproduksjon og hvordan industrien egentlig er, mener en grisebonde. Nortura er enig og mener det er uheldig.

Spriket er for stort mellom markedsføringen av svineproduksjon og hvordan industrien egentlig er, mener en grisebonde. Nortura er enig og mener det er uheldig.
Spriket er for stort mellom markedsføringen av svineproduksjon og hvordan industrien egentlig er, mener en grisebonde. Nortura er enig og mener det er uheldig. Vis mer
Publisert

Grisebonde Frants Eirik Kvam har i Gudbrandsdølen Dagningen uttrykt skepsis til hvordan reklamekampanjene gjennomgående bruker gladsaker og fine bilder.

– Dette er en slags grønnvasking som skaper urealistiske framstillinger, og i neste omgang urealistiske forventninger, til hvordan produksjonen av grisekjøtt faktisk foregår, mener Kvam.

Det har den siste tiden vært skrevet mye om dyrevelferden i norske grisefjøs, og om lag 60 svineprodusenter er anmeldt av dyrevernsaktivister. Kjell Raknes, som er matprodusentens konserndirektør for kommunikasjon, sier at selskapet er nødt til å kommunisere tettere på bondens virkelighet.

– Reklamespråket kan noen ganger skjønnmale hvordan husdyrproduksjonen faktisk foregår, sier Raknes.

Han sier han er enig med grisebonde Kvam at de har gjort noen feil, og at de noen ganger har endt opp med det han kaller en grønnvasking.

– Det er uheldig. Vi må i større grad vise fram hvordan produksjonen av grisekjøtt faktisk er, og være tettere på bondens virkelighet når vi kommuniserer om svinenæringa, sier Raknes.

(©NTB)

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer