Havila mener kanselleringen er «urettmessig» og vil nå kreve tilbake 400 millioner kroner fra det spanske verftet, ifølge Skipsrevyen.
– Vi har protestert på termineringen av kontrakten og vil kreve tilbakebetalt innbetalt egenkapital på 400 millioner kroner, sier administrerende direktør Per Sævik i Havila.
Siden august har arbeidet ved det spanske verftet stått helt stille, ifølge Sysla. Verftet har store økonomiske problemer, og 1.300 ansatte har vært permittert siden august.
De to skipene skulle konkurrere med Hurtigruten og gå mellom Bergen og Kirkenes. Etter planen skal rederiet Havila sette inn fire skip på ruten. To av skipene bygges på et verft i Tyrkia, mens to skulle bygges ved verftet Barreras i Spania.
Nå ser Havila etter alternative verft som kan bygge skipene. Arbeidet med de to skipene som bygges i Tyrkia, går etter planen, ifølge Havila.
Barreras ønsker ikke å uttale seg før saken er løst, ifølge Sysla.
(©NTB)

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.