Annonse

- Nav er for opptatt av å gi folk stønad og for lite opptatt av å få dem i arbeid

Det er konklusjonen fra et ekspertutvalg.

Bare 3 prosent av 7 millioner brukermøter hos Nav handler om kontakt med arbeidsgiverne, påpekte utvalgsleder Sigrun Vågeng, som overleverte ekspertrapporten til arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) torsdag.

– Nav og arbeid har etter ekspertgruppens mening i altfor stor grad skilt lag, sier hun.

Utvalget foreslår å redusere antall Nav-kontorer, for å styrke kompetansen og gi kontorene mer myndighet og frihet til å utforme tiltak som passer den enkelte.

Arbeidsgivernes perspektiv

Kontorene må ha tettere kontakt med dem som faktisk har arbeid å tilby, mener ekspertutvalget.

Derfor foreslår det at Arbeidslivssentrene overføres til Nav-kontorene. Det vil gi Nav bedre kompetanse og nærmere kontakt med arbeidsgiverne, mener utvalget.

Disse sentrene er i dag en del av samarbeidet i arbeidslivet, gjennom avtalen for et inkluderende arbeidsliv. Eriksson må derfor få med seg organisasjonene i sektoren for å få til en endring.

– Skal du få noen i arbeid, må du se det fra arbeidsgivernes perspektiv, mener Vågeng, som til vanlig er direktør for Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Ekspertutvalget mener Nav er blitt et «innkjøpskontor» for tiltaksplasser som alle tilbyr. På den måten har etaten «outsourcet sin strategiske kjernekompetanse», ifølge Vågeng. Hun understreker likevel at Nav ikke skal konkurrere med privat arbeidsformidling.

– God beskrivelse

– Jeg synes Vågeng-utvalget kommer med en god beskrivelse av situasjonen i Nav, som jeg kjenner meg igjen i. Jeg mener vi må bli flinkere i framtiden til å hjelpe flere inn i arbeidslivet, da må vi ha bedre kompetanse i Nav på arbeidsmarkedet og en ny tenkning om hvordan vi skal følge opp brukeren tettere inn i arbeidslivet, sier Eriksson til NTB.

Han lover å lese rapporten nøye, men kan ikke si når utvalgets arbeid vil gi Nav-brukerne en bedre hverdag.

– Gjør folk usikre

I en delrapport i fjor høst fikk Nav også andre alvorlige diagnoser av Vågeng-utvalget. Her het det at både informasjonen til brukerne og skjemaene de må forholde seg til, er vanskelige å forstå.

– Det gjør brukerne usikre og gjør at flere enn nødvendig har behov for å ta kontakt. Nav produserer sine egne kunder, oppsummerer Vågeng. (©NTB)

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder