Nasa fant planet på størrelse med Jorda

Nasas planetjeger, satellitten Tess, har oppdaget en planet som er på størrelse med jorda og som ligger i beboelig avstand fra sin stjerne.

Bilde: AFP NTB/Scanpix
Bilde: AFP NTB/Scanpix Vis mer
Publisert

Planeten TOI 700 d ligger relativt nær vår egen, det vil si bare 100 lysår unna, kunngjorde Nasa under årsmøte til den amerikanske astronomiforeningen i Honolulu mandag.

Avstanden til stjerna gjør ifølge Nasas astrofysikere at planeten kan ha en temperatur som gjør det mulig at den også inneholder flytende vann.

Et lite antall lignende planeter er oppdaget tidligere, først og fremst av romteleskopet Kepler. Dette er Tess-satellittens første oppdagelse.

Skoleelev fant feil

Tess-satellitten ble skutt opp i 2018 for å skanne verdensrommet på jakt etter planeter som er på størrelse med Jorda og går i bane rundt nærliggende stjerner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.