2018 ble et tøft år for Norwegian og konsernsjef Bjørn Kjos med Dreamliner-problemer, tøff konkurranse og tap på drivstoffavtaler. Nå håper han på medvind i 2019. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
2018 ble et tøft år for Norwegian og konsernsjef Bjørn Kjos med Dreamliner-problemer, tøff konkurranse og tap på drivstoffavtaler. Nå håper han på medvind i 2019. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Vis mer

Nå legger Norwegian ned lite lønnsomme ruter: - 2018 var preget av store negative overraskelser

Rutekutt og sparetiltak skal snu milliardunderskudd til overskudd i 2019, håper Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Men passasjerene vil merke lite, lover han.

Publisert

Det var en uvanlig spak Norwegian-sjef som torsdag la fram årsresultatet for 2019. Det endte med knallrøde tall og et driftsresultat på minus 3,6 milliarder kroner. Etter skatt ble årsresultat på minus 1.454 millioner kroner.

– Vi er ikke fornøyd med resultatene, absolutt ikke, erkjente Norwegians finansdirektør Geir Karlsen på en pressekonferanse i selskapets hovedkvarter på Fornebu.

Det er i første rekke forhåndsinngåtte avtaler med høy fastpris på drivstoff og motorproblemer med selskapets nye Dreamlinere som har bidratt til milliardtapet.

– 2018 ble et år preget av noen store negative overraskelser, konstaterer Kjos. I mars skal en kriseemisjon på tre milliarder kroner sluttføres for å styrke selskapets likviditet.

Konsolidering

Årsresultatet for 2018 påvirkes også kraftig av det Norwegian beskriver som tøff konkurranse i en periode der selskapet har vokst betydelig internasjonalt.

Men nå er tida for ekspansjon over. Framover skal selskapet jobbe med å finslipe strukturen. Konkret jobbes det med hele 140 sparetiltak, som til sammen kan gi innsparinger på 2 milliarder kroner. Seks baser forsvinner, blant annet på Kanariøyene, Mallorca og i Roma, og lite lønnsomme ruter – som mellom Tyskland og Sør-Europa – skal kuttes ut.

I tillegg har Norwegian solgt 19 fly og utsatt leveransen av nye fly fra 2020 til 2023/2024. Det sparer selskapet for 1,7 milliarder kroner i år.

Frykter ikke passasjerflukt

Men norske passasjerer vil merke lite til endringene, ifølge Kjos.

– I Skandinavia vil man ikke merke noen ting, sier konserndirektøren til NTB.

I tillegg vil selskapet satse på å tjene mer penger på mer salg om bord i flyene.

– Nå skal det bli mulig å forhåndsbestille mat. Det er kundene interessert i, sier Kjos, som samtidig lover at billettprisene vil bli holdt omtrent på stedet hvil.

– Det er ingen grunn til å frykte høyere billettpriser, sier han.

Norwegian-sjefen er ikke redd for at all støyen rundt selskapet den siste tiden fører til at passasjerene forsvinner.

– Norwegian er det flyselskapet som har hatt færrest kanselleringer i Nord-Europa, framholder han. Likevel er det foreløpig færre bookinger enn vanlig i februar, noe Kjos tilskriver at folk er senere ute med å bestille.

– Det er en trend vi har sett de siste årene, sier han.

I fjor fløy 37 millioner passasjerer med Norwegian, en økning på 13 prosent fra 2018.

Intensjonsavtale med asiatisk selskap

Torsdag kunngjorde Norwegian også at de omsider har lyktes med å få på plass en intensjonsavtale med et ikke navngitt asiatisk selskap om felles eierskap av rundt 140 fly som Norwegian har hatt i bestilling.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror det kan være snakk om et kinesisk selskap som kan drive med utleie av fly på det kinesiske markedet.

– Dette kan bli lønnsomt for Norwegian, sier han til NTB.

Ifølge Elnæs kan gevinsten bli opp mot 10 milliarder kroner.

(©NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.