I dag har det norske luftforsvaret ni fly av typen F-35, med ytterligere sju i USA til opplæring, skriver Aftenposten.

Oslo lufthavn kåret til Europas beste på kundeservice
Totalt skal luftforsvaret kjøpe 52 slike fly, men nå vokser det fram en bekymring over manglende piloter til å drifte flyene.
– I 2025 kommer vi til å ha et av verdens mest moderne luftforsvar. Min store bekymring er om vi får nok penger til å bruke det, sier generalmajor Tonje Skinnarland i Luftforsvaret.
Hun sier at det i dag er et sprik mellom det antall piloter som er anbefalt, og det faktiske antallet som utdannes årlig. I tillegg til pilotmangel, er også mangel på flyteknikere i tillegg til skyhøye flytimepriser og kostbare utdannelser medvirkende årsaker til at de kostbare flyene risikerer å bli stående på bakken. Skinnarland legger til at også at svært mange av dagens piloter og teknikere nærmer seg pensjonsalder.
Brigader Øyvind K. Strandman hadde tidligere ansvaret for all utdanning i Luftforsvaret, og han deler Skinnarlands bekymring.
– Situasjonen er at vi anskaffer et kostbart våpensystem, men ikke har økonomi til å kunne operere det fullt ut på grunn av manglende kompetanse, sier Strandman.
Flytimeprisen ligger på om lag 110.000 kroner, mens det koster omkring 60 millioner kroner å utdanne en pilot.
(©NTB)

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.