Det er første gang siden 1997 at flyprodusenten leverer et årsresultat med underskudd.
Boeing noterte et tap på 1 milliard dollar i fjerde kvartal og 636 millioner dollar for hele 2019.
Da Boeing la fram de dystre tallene onsdag, ble det også klart at selskapet fra neste år igjen kutter i produksjonen av selskapets 787 Dreamliner-fly.
Ulykker
Den amerikanske flyprodusenten har slitt kraftig etter to ulykker med selskapets 737 MAX 8-fly som krevde til sammen 346 menneskeliv.
Etter den siste ulykken i mars 2019 ble det nye passasjerflyet ble satt på bakken verden over.
Boeing har siden arbeidet med å finne og utbedre feil ved flytypen og venter fortsatt på tillatelse fra amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) til å ta den i bruk igjen. De siste meldingene tyder på at det kan ta ytterligere fem-seks måneder.
Tilleggskostnader
Boeing anslår i onsdagens rapport tilleggskostnader knyttet til kompensasjon til 737 Max-kunder og økte produksjonskostnader. Den totale anslåtte ekstrakostnaden knyttet til ulykkesflyet anslås dermed å være på 18,6 milliarder dollar – tilsvarende 170 milliarder kroner.
Hele 5.000 fly av denne typen var i bestilling da 737 Max ble satt på bakken.
Dreamliner-flyene har vært en bestselger som har gitt inntekter for Boeing mens 737 Max-flyene har stått på bakken. Nå varsler selskapet at produksjonen av Dreamliner skal reduseres til ti fly i måneden fra starten av 2021 og ut 2023.
Planen var opprinnelig å produsere 14 fly i måneden i perioden.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.